Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare!

Har en XC70 2,5t Awd 2003a som verkligen inte går normalt.
Det hela började med att den var in på volvo och fick oljan bytt i växellådan och 20-30 mil efter kom felkod: P0700 upp.
Körde bilen till Volvo och fick dom att titta på bilen, dom mena på att datorn kan få fnatt ibland och nollade koden dock kom den upp igen dagen efter.
Var och tankade bilen och parkerade den för kvällen, dangen efter så började den misstända och gå ojämt.
Går endast på 4 cylindrar imellanåt bara på 3.
Händer absolut ingen när man kopplar ur tändspole nr 3 inte heller kamaxelläges givaren. Ibland reagerar den när man rycker ut tändspole nr 5.

Bytt kamaxel läges givare, tändspolar och tändstift.
Aktiva felkoder i dagens läge:
P0300 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0305 - Cylinder 5 Misfire Detected
P0303 - Cylinder 3 Misfire Detected

Mvh/ Christoffer
av rid54
Misständningskoderna skapas om jag minns rätt genom att ECU noterar att vevaxeln inte får den "skjuss" den ska ha när en cylinder tänder. Denna funktion kan inte veta om misständningen beror på tändning eller bränsle, så det skulle kunna vara nåt med spridarna likaväl som med tändkomponenterna. Det borde gå att flytta spridarna från exvis cyl 3 till en annan (byta plats) och se om felkoderna ändras. Inte till cyl 5, dock...
rid54 skrev:Misständningskoderna skapas om jag minns rätt genom att ECU noterar att vevaxeln inte får den "skjuss" den ska ha när en cylinder tänder. Denna funktion kan inte veta om misständningen beror på tändning eller bränsle, så det skulle kunna vara nåt med spridarna likaväl som med tändkomponenterna. Det borde gå att flytta spridarna från exvis cyl 3 till en annan (byta plats) och se om felkoderna ändras. Inte till cyl 5, dock...
Ska genast åka till bilen och testa detta återkommer!
EDIT: Nu har jag provat att skifta spridare 1 och 3 samma felkoder iallafall.
Finns inga dumma kommentarer bara ibland dumma svar......
Vem bytte stiften åt dig ?
Vilka tändstift sattes i din bil ?
Haha!
Detta är för*annat skämmigt men måste ju iallafall berätta att nu fungerar den fint!
Jag bytte ju tändstift direkt efter felet kom upp dock hade ju gamla stiften inte gått långt knappt 500 mil men började med det billgaste först. Felet kvarstod och bytte då kamaxellägesgivaren - felet kvarstod. Bytte då tändspolarna till 3an och 5an men felet kvarstod, här måste jag då ha råkat stoppa i sladdarna till tändspolarna fel och då lagt kabeln till 3an till 5an och 5ans till 3an.
Nu är dom återställda och bilen går perfekt! Provat med gamla tändstiften och gamla kamaxellägesgivaren och bilen går bra med dom så det var tändspolarna som kastade in handduken samtidigt.

Funderade du också på en Subaru Solt[…]

Jag har ingen aning om sådana sensorproblem […]

Stefans 968

Fick hem plåtarna idag. IMG_1338.jpeg

Dåligt batteri?

Nu är det bytt.