Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Har inte träratten en "stålstomme" också? "Ekrarna är ju i stål och dom är väl inte skruvade fast, utan det är väl träet som är fäst på stommen, eller? Funderar alvarligt på att skaffa en till båten, den som sitter där ser inte rolig ut längre, men det är väldigt bra grepp i den (30 år gammal läderratt)
Airbagen sitter väl i ratten, byter du ratt försvinner väl airbagen.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Hilmer
lennarte skrev:Har inte träratten en "stålstomme" också? "Ekrarna är ju i stål och dom är väl inte skruvade fast, utan det är väl träet som är fäst på stommen, eller? Funderar alvarligt på att skaffa en till båten, den som sitter där ser inte rolig ut längre, men det är väldigt bra grepp i den (30 år gammal läderratt)
Airbagen sitter väl i ratten, byter du ratt försvinner väl airbagen.

Mvh
Lennart

En stålstomme har du ju i alla rattarna, dom skulle bli rätt sladdriga att hålla i annars ;)
Original träratt använder sig av samma airbag.
av valln
Jag tänkte mera att några inlägg ovanför påpekades att träratten är hårt att få i pannbenet vid krock och jag menade att airbagen kommer att skydda pannbenet från den hårda träratten.
Användarvisningsbild
av lennarte
Sorry, men när jag "tänkte" träratt tänkte jag så här,
Träratt.jpg
Träratt.jpg (145.17 KiB) Visad 293 gånger
Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av vetten
Oavsett om det är en stålring inuti ratten så är det ju större risk att få stickor i händerna om den går sönder vid en kollision än i en läderratt ?:-/
Användarvisningsbild
av lennarte
Om det skulle gå så illa att det böjer stålramen i ratten så träet spricker sönder, är nog stickor i händerna ett av dom mindre problemen.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Sen är det väl sällan det är äkta trä rakt igenom i rattarna också, iaf på dom "modernare" bilarna(typ mitten av 90-talet och frammåt). Det brukar ju vara antingen immitation rakt igenom, eller bara ett tunt lager trä, sen uppfyllt med plast.
Stickor osv i den bemärkelsen på "moderna" trä-rattar är nog tämligen omöjligt att få.
Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motoro[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Har du flyttat över spridarna från gaml[…]