Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Efter mycket om men så fick vi igång vår S40 efter problem med kamremmen. Den hade fryst i vintras och vi hade slarvat med glykolen. Kostade en rejäl slant men ventiler och annat hade genom ett "mirakel" klarat sig.

Den har börjat länga vatten först i mindre mängder och nu i allt större. Vi märker det inte genom att det flyter en sjö under bilen utan bara en pytte pöl och den motsvarar långt ifrån det vi måste fylla på.

Det jag funderar över är om det kan vara från vattenpumpen det läcker ifrån eller något annat ställe. Verkar som om det händer när man kör. Tänker kanske att något gått sönder i vintras när den frös.

Tips tages tacksamt emot :-)

Richard
Om en verkstad skall ta sig an det här, så använder dom en så kallad kylarprovare. Det är som en liten cykelpump med en manometer ungefär. Den ansluter man på kylarlocket (påfyllningen) och pumpar upp ett lätt tryck. Brukar vara ungefär 1 Bar. Sedan kollar dom efter synliga läckor. Syns inga läckor men allt tyder på att vattnet försvinner ändå, så får man misstänka någon läcka inne i motorn. Det kan vara en packning, men det kan också vara något värre. En spricka eller annan skada på insidan i motorn.

Det går att köpa sådana här kylarprovare som hobbyverktyg på t.ex Biltema, men dels är det bara just hobbyverktyg och dels om det är ett allvarligt fel, är det ju bättre om man redan står på verkstaden med sin bil. Då kan man få besked i runda tal vad reparationen kan kosta, eller om man skall leta upp en annan motor etc. etc.
Verkstädernas kylarprovare är av lite högre klass.
Lär ju bli rätt så dyrt med ett verkstads besök av den kalibern-läcker toppackningen så finns det vatten i oljan eller dålig komp i sullarna
kolla oljestickan hur den ser ut vit brun sörja kan bero på packningen inte säkert ,just a look!
troligast orsak är att någon slang har gett med sig o läcker eller vattenpumpslagring fast låter osannolilkt att den inte ska klara av lite is...
Är det cylinderfodret som spruckit så då går nog motorn rätt så illa skulle jag tro?
Den började nog läcka innan vintergrejen men inte i sådan här mängd. Bytte olja och stift för ett tag sedan och oljan var hmm "svart o fin " så inget vatten läckage.

Nu så min fru idag att det börjat "droppa" när bilen är igång så det är ju alltid något. Man kanske kan hitta eller köpa en såndärada kylarprovare :-)
Na det verkar vara kört kollade oljan häromdagen och oljan ser ut som skitig grädde. Förklarar det höga trycket i kylsystemet. Borde väl troligtvis vara en springa i någon av kanalerna eller taskig packning.

Tänker att det inte är lönt att göra något. Det är en 98:a och gått 28 000 nåt.

När kommer Porsche 911 carrera med batteri oc[…]

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]