...

Moderator: Moderatorer

Högerregel kanske? Eller delat vållande... Alltså inte klippet utan om båda går samtidigt. Jävligt skönt för dig att ha video på det där! Har du berättat för försäkringsbolaget att det finns video? Hur tar dom emot sånt?
joel80 skrev:Högerregel kanske? Eller delat vållande... Alltså inte klippet utan om båda går samtidigt. Jävligt skönt för dig att ha video på det där! Har du berättat för försäkringsbolaget att det finns video? Hur tar dom emot sånt?
Går båda in samtidigt kan man ju tänka sig 50/50. Men tänk om man är 90% inne och den andra sen blinkar in, lurigt :)
Lastbilen tillhör ju ett åkeri, så får prata med han som har hand om försäkringarna.
Utan filmen kan det nog vara svårt för föräkringsbolagen att komma fram exakt till vad som hänt och vem som bytt först. Jag skulle tro att den andra föraren säkert tror att det var ditt fel (med tanke på reaktionen på det du sa) och då också kanske skriver sin rapport på så sätt att det skulle kunna tolkas som att du bytte in i honom..
joel80 skrev:Utan filmen kan det nog vara svårt för föräkringsbolagen att komma fram exakt till vad som hänt och vem som bytt först. Jag skulle tro att den andra föraren säkert tror att det var ditt fel (med tanke på reaktionen på det du sa) och då också kanske skriver sin rapport på så sätt att det skulle kunna tolkas som att du bytte in i honom..
Det är då jag visar min dolda hand... ;)
Vi kan ju gissa i all evighet men lastbilen förefaller ha hytten helt inne i körfältet när personbilen börjar byta fil och man kan ju inte byta fil om den redan är upptagen. Men men uppdatera gärna hur det går.
Jag ser otroligt sällan folk som kollar döda vinkeln vid filbyte/sväng varesig de är 60+ eller 18+.

Häromdagen skulle jag göra en högersväng vid ett rödljus varpå det blir grönt för mig och cyklister samtidigt. Eftersom jag var stående en stund vid rödljuset passade jag på att kolla högerspegel men även över axeln och såg en cyklist längre ner och när det slog över till grönt så låg denne perfekt i döda vinkeln för mig.
Men eftersom jag visste om att denne befann sig någonstans bakåt/i sidled så slog jag ett extra öga innan jag utförde svängen, cyklisten ser att jag tittar efter henne och hon vinkar glatt, tackar och trampar på lite extra för att hinna över övergångsstället.

1: Jag är inte perfekt i trafiken, det är inte min mening att framstå som extra duktig med detta inlägg.
2: Av hennes glatt förvånade reaktion att döma verkar det nästan som att ett scenario som detta väldigt sällan sker.
3: Titta lite över axeln och planera körningen för i helvete. Att det ska vara så otroligt svårt.

Planering och ömsesidig respekt i trafiken är ju som bortblåst. Vad vet jag, det kanske aldrig har funnits, jag har bara haft mitt kort sedan 2011. Men jag fattar inte hur svårt det ska vara för folk att tänka steget längre ibland.
Så sent som för en timme sen låg jag på en påfart och skulle ut på Ulvsundavägen som är tvåfilig åt vardera håll. Ytterfilen var fri, innerfilen var tjock. Bilar framför mig gasar upp i rätt hastighet och försöker ta sig ut men ingen bil i innerfilen viker ut i ytterfilen.
Det slutade med att Passaten framför mig fick tvärnita och nästan pressa sig ut för att folk är för lata för att hjälpa till och hoppa ett snäpp ett par sekunder.
Så ett tips från coachen, ser du att det dyker upp en drös bilar på påfarten och det är mycket trafik i din fil men inte den andra, BYT för fan.
  • 1
  • 224
  • 225
  • 226
  • 227
  • 228
  • 356

https://jumpshare.com/share/ssmyzXXZLCkbiAR0RK50

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

@fjohan82 , Är man på glatt humö[…]

Volvo 945 STARTAR EJ