Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Det finns ett fåtal undantag där det hjälper att "trimma" en sugmotor.

I Volvos fall är ett exempel 2,4 liters 20-ventilsmotorn som finns i bl.a. V70N. Den såldes med både 140 och 170 hästkrafter -- själva motorn är identisk, men det skiljer i mjukvara.

Om du chippar en sådan, får du direkt 30 hästkrafter mer. I princip märks det bara mellan 4000 och 6000 rpm, men där märks det definitivt.

Tar du BSR, som är optimerat för 98 oktan, så får du 188 hk. I alla fall enligt BSR.
Användarvisningsbild
av crumpets
Tänk på att sugmotorprogrammen är helt utvecklade för 98 oktan så du får ju knappt bättre prestanda mot orginal om du kör på 95.
av *pettson*
Egentligen är det totalt fel att prata om trim när man pratar om 20v 140hk motorn. Det är inget under som sker.
Alla motorerna är på 170hk precis som sagts och så betalar du för 100%spjällöppning, eller 60% spjällöppning när du beställer bilen ny.
Dvs.. 140hk varianten är 170hk motorn med programvara som endast låter spjället öppna 60%.
Så när man *chipttrimmar* får man allltså ut orginaleffekten utan strypningen. Dvs inget trim alls egentligen.

En 10v motor med fenix görs tyvärr ingen högre effekt på om man inte byter hela styrsystemet och modifierar på gammalt hederligt vis. Det kostar dyra pengar.
Är högre effekt en önskan så är byte av bil lösningen.
Användarvisningsbild
av White
Jo, det är ju så med 20v 140hk motorn. Egentligen inget "trim" precis som du skriver, men det gör bilen mycket roligare än original.

Enda anledningen till att jag valde 140hk i stället för 170hk direkt var att bilen var i absolut kanonskick och bara rullat 6.000 mil. Det
är väldigt lite för en -04, och jag tyckte den förtjänade en uppgradering av programvaran. ;) Sedan är den faktiskt lite piggare än vår
850 GLT, så någon hk extra är det väl nu. :)
av hno12
Alltså det går ju att chippa mim bil också men då måste man börja löda o Skit. Min bil är en -93:a och har bara gått 16000 mil. Nästan ingenting för en 22 åring haha. Sen är det ju som sagt 10v jag har under huven. Bilen köpte jag för 6000 så jag har ju ändå fått ut valuta för pengarna så att säga. Besiktigad och godkänd, skattad och försäkrad. Men ett sportluftfilter i en originalburk är onödigt?
Användarvisningsbild
av White
Om motorn i övrigt är original så är nog ett sportfilter överflödigt, chippar du KANSKE det hjälper lite. Märkte ingen skillnad när jag
satte dit K&N filter på vår uppgraderade V70, men på min vässade 945 Turbo märktes lite skillnad, men inte mycket. Men man får ett
härligare insugsljud och det är ju inte fel. :wink:
Användarvisningsbild
av Kompe
Jag hade en 850 2.5 10v -94 (va många siffror det blev :lol: ) 140 häst.

Absolut ingen räser men jag måste säga att jag var väldigt nöjd med effekten som kom. :oops:
Ända moddarna jag såg var ett 2,5 tums simons sportavgas system samt en hålborrad luftburk.
Men den lät lite sportigt och var förvånansvärt pigg. :shock: Jag förstår varför 850 modellen blev så populär. :-)-)
Inte nog med att den var snabb den var väldigt behaglig att åka i också ;-// vol:-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
White skrev:Sedan är den faktiskt lite piggare än vår 850 GLT, så någon hk extra är det väl nu. :)
Nu vet jag inte årsmodell på eran 850GLT, men personligen tycker jag dom gamla GLT är riktigt, riktigt slöa. Dom nya GLT(99-) är betydligt bättre och skönare att köra.
Det är t om så illa att jag föredrar 140hk 10v motorn över 85x70(-99)GLT, då 10v har mer behaglig effektkurva för vardaglig körning(effekten ligger betydligt tidigare i registret). Vill minnas att vid 2k rpm har 10v t om mer effekt/vrid än vad GLT'n har, inte mycket, men mer i vilket fall.
I ett race med fullgas så vinkar ju GLT'n adjö till 10v, så klart.
Användarvisningsbild
av White
Lucif3r skrev:
White skrev:Sedan är den faktiskt lite piggare än vår 850 GLT, så någon hk extra är det väl nu. :)
Nu vet jag inte årsmodell på eran 850GLT, men personligen tycker jag dom gamla GLT är riktigt, riktigt slöa. Dom nya GLT(99-) är betydligt bättre och skönare att köra.
Det är t om så illa att jag föredrar 140hk 10v motorn över 85x70(-99)GLT, då 10v har mer behaglig effektkurva för vardaglig körning(effekten ligger betydligt tidigare i registret). Vill minnas att vid 2k rpm har 10v t om mer effekt/vrid än vad GLT'n har, inte mycket, men mer i vilket fall.
I ett race med fullgas så vinkar ju GLT'n adjö till 10v, så klart.
Hum, tror det var en -94.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS