- tis 21 apr 2015, 10:30
Hej! Min sambo ringde mig tidigare och sa att när hon skulle iväg med bilen så fungerade inte styrservon alls samt att motorlampan lyste, hon startarde om bilen och då fungerade den så hon kunde köra och parkera bilen. Jag har noterat men inte tänkt på det desto mer att det är ganska grisigt runt behållaren till styrservovätskan det verkar komma från locket eftersom det är på toppen av behållaren. kan det vara så att tätningen i locket börjar bli dåligt och att ett nytt lock behövs sedan påfyllning av vätska ifall det visar sig vara lite på stickan, visst ska vätskan fyllas på när bilen är kall? har för mig att det står vad nivån MAX får vara när den är kall?
Jag själv är närmare 30mil ifrån henner för tillfället så har ingen möjlighet att kolla på bilen, men jag har berättat för henne att när hon kommer hem från praktiken ska hon kolla nivån i servobehållaren medans bilen är kall och se ifall det är för lite olja, om det är det så ska hon fylla på oljan medans bilen är kall och gärna köpa ett nytt lock till behållaren. Låter det sannolikt att detta kan vara felet som orsakar att servon slutar fungera samt att motorlampan börjat lysa?
Tack på förhand! /Henrik
Jag själv är närmare 30mil ifrån henner för tillfället så har ingen möjlighet att kolla på bilen, men jag har berättat för henne att när hon kommer hem från praktiken ska hon kolla nivån i servobehållaren medans bilen är kall och se ifall det är för lite olja, om det är det så ska hon fylla på oljan medans bilen är kall och gärna köpa ett nytt lock till behållaren. Låter det sannolikt att detta kan vara felet som orsakar att servon slutar fungera samt att motorlampan börjat lysa?
Tack på förhand! /Henrik
Dieselbilar drar minst bensin! :)
- By ErikWg