Jag råkade ut för samma sak som TS men när jag köpte min V70 D3 my12 nu i feb var det med de fina vinterdäcken på.
Jag kollade sommardäck lite för snabbt innan köpet (givetvis de bästa jag såg mest på) så när jag lastade in däcken hemma såg att att det var dåliga och försökte få bilhandlaren att fixa nya däck då 2 st höll ca ~2mm. Visst att de va lagliga men håller ju inte speciellt länge.
Givetvis vill ju säljaren har bra betalt för det så det väljer jag att lösa själv, så det var väl lite klantigt av mig att inte kolla mer noga.
När jag sedan skulle montera på däcken ser jag att de övriga två med bättre mönster har olika belastningsindex, 92 mot de övrigas 96.
Då jag inte hittat info om att det olagligt utan bara olämpligt valde jag att inte höra med säljaren igen, han skulle ju troligtvis inte byta ett däck då han innan var lite svårflörtad.
Så nu i veckan är jag i färd med att beställa nya däck, har kollat vad som gäller och enligt mitt typgodkännande ska jag ha 96.
Ugglas skrev:Jag ringer Bilia och ber dem kolla vilka däck som är godkända till min bil, även de säger att de inte har några krav på att bilen måste ha just detta belastningsindex bara däcken passar som de ska och är av samma typ.
Intressant, för jag har kollat i instruktionsboken och där står det över
Hjul- Godkända dimensioner
att min V70 D3 MY12 skall ha
minst 94 i belastningsindex, samt hastighetsklass V.
Övriga T.ex. en DRIVe ska ha minst 92 och en T6 ska ha minst 95.
Dvs. klart och tydligt vilket minsta värde på lastindex däcken ska ha så det låter konstigt att Bilia inte har koll på det.