NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kvark
Köpte en begagnad V50 med Keyless-funktion. Modellen är en 2007. Jag fick med 2 nycklar och så långt är jag med. Men ska jag verkligen behöva använda nyckeln i tänningslåset för att starta bilen? Ska det inte sitta ett "startvred" på panelen som man startar bilen med, under tiden nyckeln ligger i fickan? Frågade på Volvo i Lund och de viste inte om man kunde köpa det där vredet och låta det sitta kvar i tänningslåset.

Hur fungerar era S40/V50/C30?

Tack!
Användarvisningsbild
av fjohan82
Kvark skrev:Köpte en begagnad V50 med Keyless-funktion. Modellen är en 2007. Jag fick med 2 nycklar och så långt är jag med. Men ska jag verkligen behöva använda nyckeln i tänningslåset för att starta bilen? Ska det inte sitta ett "startvred" på panelen som man startar bilen med, under tiden nyckeln ligger i fickan? Frågade på Volvo i Lund och de viste inte om man kunde köpa det där vredet och låta det sitta kvar i tänningslåset.

Hur fungerar era S40/V50/C30?

Tack!
Jag har keyless på min MY11. Det sitter ett vred istället för en nyckel, på vredet sitter en liten knapp, så man kan ta bort det vid behov. Vredet behöver man inte ta med sig när man lämnar bilen. Nyckeln brukar jag ha i jackfickan eller i nån väska.
När dörren öppnas tar man bara i valfritt handtag, när bilen ska låsas trycker man på knappen på valfritt handtag.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Alltså har du inte keyless,,, just nu :wink:

Hur det fungerar lär framgå av manualen, har du ingen sådan kan man googla fram en online att ladda ner.

Detta är vredet: http://steingoldvolvo.ecrater.com/p/195 ... 40-v50-c30
av Kvark
Ja, det där med öppna/låsa dörrarna fungerar ypperligt "utan" nyckel. Men det där vredet som du nämner måste ju gå att köpa på eftermarknaden? Det har väl inget chip, eftersom chipet sitter i vanliga nyckeln som man har med sig.
Användarvisningsbild
av P210
Den har artikel nr 31268615 hos Volvo, benämns Delphi 941
Verkar passa alla Volvo C30,C70,S40,V50 2004-2013
Köpte du inte bilen hos en handlare och kan kräva en så beställ den på Volvo, hittade bara ett dollarpris $26 ca 200kr, säg det dubbla i Sverige.
Den är ju hela vinsten med keyless på V50;n så skaffa den direkt!
Vitsen går ju förlorad om man som på tex vissa V70 ändå måste hala upp nyckeln och pilla in i ett fack på instrumentpanelen!
Bild
Användarvisningsbild
av Jahaja
P210 skrev:Den har artikel nr 31268615 hos Volvo, benämns Delphi 941
Verkar passa alla Volvo C30,C70,S40,V50 2004-2013
Köpte du inte bilen hos en handlare och kan kräva en så beställ den på Volvo, hittade bara ett dollarpris $26 ca 200kr, säg det dubbla i Sverige.
Den är ju hela vinsten med keyless på V50;n så skaffa den direkt!
Vitsen går ju förlorad om man som på tex vissa V70 ändå måste hala upp nyckeln och pilla in i ett fack på instrumentpanelen!
Bild
Fast på V70 med keyless så är ju facket just ett fack, man måste inte ha nyckeln där men om man vill så finns det någonstans att sätta den (vissa har fickorna fulla...).
Användarvisningsbild
av P210
Jahaja skrev:Fast på V70 med keyless så är ju facket just ett fack, man måste inte ha nyckeln där men om man vill så finns det någonstans att sätta den (vissa har fickorna fulla...).
OK! Men om fickorna är fulla - var stoppar man då nyckeln när man lämnar bilen ??:-/ Men då fick jag lära mig något nytt - trodde den måste vara där i! Eller är det likadant på V70 utan keyless?
av hamre
P210 skrev:
Jahaja skrev:Fast på V70 med keyless så är ju facket just ett fack, man måste inte ha nyckeln där men om man vill så finns det någonstans att sätta den (vissa har fickorna fulla...).
OK! Men om fickorna är fulla - var stoppar man då nyckeln när man lämnar bilen ??:-/ Men då fick jag lära mig något nytt - trodde den måste vara där i! Eller är det likadant på V70 utan keyless?
Är det keyless behöver den inte vara där. Är det inte keyless måste nyckeln vara där.
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]