Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
En av volvos fördelar jämfört med konkurenterna är ju att servicear för "toppmotorerna" inte är så värst dyrare än de mindre motorerna, man får betala för några tändstift extra och någon liter olja, men de tar inte betalt för att det är en "dyrare modell". Det samma gäller ju reservdelar, vilket är kanon.

6 stfit till min motor (6cyl T6) kostar cirka 1000kr, det är ju inte hela världen, speciellt inte som de bara skall bytas var 12000:e mil.
av least
MartinS skrev:En av volvos fördelar jämfört med konkurenterna är ju att servicear för "toppmotorerna" inte är så värst dyrare än de mindre motorerna, man får betala för några tändstift extra och någon liter olja, men de tar inte betalt för att det är en "dyrare modell". Det samma gäller ju reservdelar, vilket är kanon.

6 stfit till min motor (6cyl T6) kostar cirka 1000kr, det är ju inte hela världen, speciellt inte som de bara skall bytas var 12000:e mil.
Men, då subventionernar ju ägarna till de mindre motorerna din och min service. Tackar! :D
Användarvisningsbild
av MartinS
least skrev:
MartinS skrev:En av volvos fördelar jämfört med konkurenterna är ju att servicear för "toppmotorerna" inte är så värst dyrare än de mindre motorerna, man får betala för några tändstift extra och någon liter olja, men de tar inte betalt för att det är en "dyrare modell". Det samma gäller ju reservdelar, vilket är kanon.

Men, då subventionernar ju ägarna till de mindre motorerna din och min service. Tackar! :D
Nej då, man betalar vad det kostar, oavsett bilmodell/motor. Det är inga vansinniga påslag eller avdrag heller för den delen för att reservdelar och/eller servicear skall matcha inköpspriset på bilen.
av Lövet
BMW exempelvis har högre timpenning på 7 serien än 5 serien. Som om det skulle vara svårare att fylla olja bara för att bilen är större. Ironin blir dessutom fullständig eftersom motorerna i många fall är samma :???:
av least
Lövet skrev:BMW exempelvis har högre timpenning på 7 serien än 5 serien. Som om det skulle vara svårare att fylla olja bara för att bilen är större. Ironin blir dessutom fullständig eftersom motorerna i många fall är samma :???:
Beräknat utifrån hur mycket kunden "tål" att betala. "Du som har så fin bil vill väl inte framstå som snål?" :)
av JE Jr
Nordman: Allvarligt?!? 6000 får den årliga servicen? Måste vara några Stockholmspriser!

Har också en S80 V8. Endast oljebyte/mjukvara/allmän koll brukar kosta strax över 2000:- Med multifilter en tusing till. Luftfilterbyte, ca 600:- Tändstiftsbyte strax över 2000:- Den enda "dyra" servicen på S80 V8 är den vid 18000mil med multirem och spännrullar som gav ett tillägg på bortåt 6000:- då jag kikade. Priserna är från en Volvohandlare på en mindre ort.

Utan att ha kollat så noga tror jag nästan inte den är nåt dyrare än nän annan motor egentligen, man slipper ju kamremsbyte o sånt på dessa. Men den drar väl nån liter soppa emellanåt, det går inte att sticka under stol med. Men är man bara medveten om det när man köper den så är det ju lugnt! snittar 1.2l/mil på min sen köp.

Edit: Min har rullat styvt 13500mil. Finns en kille i USA som har en V8 som rullat över 40.000mil :!: utan några egentliga problem.

Sök på användaren itwontstopsnowinhttp://forums.swedespeed.com
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]