Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Om du inte vill riskera att drämma in i en provbil kan du göra som jag gjorde: Sätt en reflex (jag använde en lös nummerskylt) på ett frigolitblock och prova mot den.
av mattish
Eller en garageport i lutning.. Då får bilen lite spel trots att bilen går under.
Dvs. när man kör upp mot porten och den gått upp så man kommer under så känner den av lite ovanför. Tvärnit blir det, men inte varje gång :lol:
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är nog samma sak som när jag körde under en lågt hängande trädgren en gång. Löven kom tillräckligt långt ner för att påverka laserscannern, som ju sitter monterad bakom vindrutan framför innerbackspegeln. Blev tvärnit där också.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Perra83 skrev:Ja körde ikapp en cyklist och det gillade inte bilen som flashade RÖTT.
På en del bilar står det CitySafety upp på vindrutan, inte på min -13 som har allt sånt där med radar, laser och kamera....

Hur testar ja enklast systemet så det verkligen bromsar?
Om rutan är bytt till icke-volvo-original står det inte citysafety eftersom det är skyddat, enbart de får ha den texten.
Användarvisningsbild
av js1
Perra83 skrev:Hur testar ja enklast systemet så det verkligen bromsar?
Lite fantasi :D
Apersson850 har en metod.
Själv gjorde vi så att två medhjälpare höll upp ett "lakan" över vägen. Jag körde mot "hindret" i ca 20kmh. Bilen tvärnitade en meter framför hindret. Skulle det inte fungera kör du bara in i ett mjukt tygstycke mellan dina medhjälpare, bättre än att köra in i en garageport :lol:
Användarvisningsbild
av Funk
Lakan är inte att rekommendera, då bilen egentligen inte "skall" bromsa för det. Det krävs till och med lite radarreflekterande material (folie) i de uppblåsbara bilarna för att dom skall vara pålitliga..

/Thomas
Användarvisningsbild
av js1
Just därför körde vi mot ett mjukt mål ifall bilen INTE hade bromsat, vilken den nu trots allt gjorde.
Användarvisningsbild
av apersson850
City Safety jobbar med laserljus, inte med mikrovågor (radar). Därför fungerar det bra med en reflekterande tejp på lakanet. Eller så gör man som jag, sätter dit en nummerskylt.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]