Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
någon som tvättar bilen hemma?

Jag spolar av bilarna med enbart vatten ur en slang någon gång ibland, men tyvärr har jag en granne som har stora invändningar mot detta.
Hon ska ringa polisen om hon ser mig göra det igen och gapar i hela kvarteret.

hur gör ni?
Användarvisningsbild
av sony
Man tar ett snack med grannen och förklarar att du bara spolar hem...det har du rätt till.
Användarvisningsbild
av joel80
Det som är olagligt är om spillvattnet rinner ner i gatubrunnarna.
Har du grus på uppfarten eller ställer dig på gräsmattan är det fullt lagligt att tvätta hemma... För sin egen skull och eventuellt sina barn/grannars barn bör man vara sparsam med avfettning eller köra på miljövänliga alternativ.

Vilken stad bor du i?
Användarvisningsbild
av milktrucker
använder inga kemikalier, bara kranvatten.

jag bor ute på landet i en mindre håla, strax norr om varberg. Varför undrar du?
Användarvisningsbild
av milktrucker
polerade bilen i eftermiddagsskuggan på gräset på baksidan, då står grannen och gormar o skriker om det med och sprutade vatten på mig och bilen.
vissa människor gör sig bara helt omöjliga bara för att
Användarvisningsbild
av White
milktrucker skrev:polerade bilen i eftermiddagsskuggan på gräset på baksidan, då står grannen och gormar o skriker om det med och sprutade vatten på mig och bilen.
vissa människor gör sig bara helt omöjliga bara för att
Vilken trevlig granne! :shock:
Användarvisningsbild
av joel80
Så här skriver Varbergs kommun:

Om du ändå vill tvätta bilen hemma någon enstaka gång ska du göra det på en gräsmatta eller liknande. Där kan föroreningarna delvis fångas upp i stället för att rinna rakt ut. Detta gäller tvätt utan avfettning och med miljöanpassat bilschampo!

Vad säger lagen?

I miljöbalken finns regler om att alla som tänker göra något som kan medföra skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön (till exempel tvätta bilen), ska förebygga och hindra att sådan skada sker.

Lagen säger också att man ska undvika att använda kemiska produkter som kan befaras medföra risker för människors hälsa eller miljön, om de kan ersättas med mindre farliga produkter - till exempel miljöanpassade bilvårdsprodukter.

http://www.varberg.se/byggabomiljo/kemi ... b7dac.html

Om din granne sprutar vatten på dig och din bil kan du ringa polisen. Det är hon som utför olagliga handlingar (ofredande skulle jag gissa att det hamnar under.) Jag ser gärna att man är mån om miljön och inte i onödan förgiftar, men med lite vett och sans och inga kraftiga avfettningar tycker jag man ändå ska kunna tvätta på sin gård, om man ser till att det inte rinner ner i spillvattenbrunnarna. (Tungmetallerna och oljorna ställer till det i reningsverken av vad jag förstått... blir mer koncentrerat än det som bara rinner av från regn när man använder avfettning och sånt..)
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]

Det var därför jag funderade på om[…]

Hej! Det är så att jag har en fas 2 d5 […]

Kioskens Volvo 850 R "Ebba"

Tagit ut bilen till sommarn once more :-) Bara at[…]