NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BjarneJ
Den nya pumpen har ett spår som ska gå in i kammen, och mellan pumpens drivaxel och kammen sitter en gummipackning (sims) på axeln till pumpen. Eftersom jag har bytt olja vid varje tendens till ökning av motoroljan anser jag inte någon skada har uppstått och det finns inte heller några missljud, även andra har gjort samma bedömning, bla. Volvo som bytte spridarna. Men det har blivit ett antal oljebyten :evil:
Ska ta en bild på den gamla pumpan och lägga ut innan jag skickar den i retur. Finns som utbytesdel.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Gör så. Bra om man kan hålla lite koll på oljan. Har den inte blivit för blaskig eller mängden för stor ska det inte gjort skada.
av BjarneJ
WP_20150419_004.jpg
WP_20150419_004.jpg (1.47 MiB) Visad 461 gånger
Så här ser pumpen ut. Det syns tydligt var den har läckt. Gummi-simsen på drivaxeln. Kunna möjligen ha bytt simsen själv, men nu har den en fabriksrenoverat pump med ett års garanti, vilket betyder 3000 mil för denna bil.
Att ingen tidigare har kommit på detta fel, och i synnerhet Volvo som har haft bilen inne för felsökning ett flertal gångar vilket jag tolkar som bristande erfarenhet av dieselmotorer. Fastnade till slut för högtryckspumpen då det inte fanns flera möjligheter, allt annat är bytt, men å andra sidan bör det nu bara vara vanlig service ganska lång tid framöver.
Och dessutom kan detta kanske hjälpa andra innan de slänger en massa pengar på delar ut i onödan.
Användarvisningsbild
av Sierra94
För att merparten av volvos servicetekniker numera endast är komponent bytare och inte riktiga mekaniker som kan felsöka och laga trasiga delar.

Syns det inte i datorn är det inget fel. Att förstå hur saker och ting ska fungera ingår dessvärre inte.
av BjarneJ
Jag är numera helt övertygat om att det hela tiden har varit här felet har legat. Det som nu fattas är en ny plastslang från filtret till pumpen då en plastflärp på slangen vid pumpen naturligtvis knäckte då den skulle återmonteras. motorn sög luft och tvärdog vid startförsök igår. Den står nu i verkstan och det är inte mödan värd att få igång den innan jag har slangen som jag får i morgon. Trots Volvos egna misstag och feldiagnoser har de ändå mage att kräva 1000;- för plastslangen vilket är hutlöst enligt mitt tycke. Tror det är dags att avsluta tråden och vill tacka för de många uppslag som trots allt har varit bra.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Hoppas allt går bra med slangen på plats. Bra jobbat hittills :-)

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]