Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matand12
monterade i en fast telefon med simkortshållare i v70 2,0F 2008 idag. Fanns en Bluetooth fabriksmonterad.
Måste mjukvara installeras för att få igång fasta telefonen?

Fasta telefonmodulen hade ingång för bluetooth kabeln. Men i bilen fanns ju den kabel redan monterad i bluetooth-enheten.

hur blir det då med bara en kabel men två ingångar (den ena i bluetoothenheten och den andra i telefonmodulen...)? ANtar att man skall ha kabeln fortsatt monterd i bluetoothenheten, eller?
av oldtimersmc
Jaru skulle inte tro det, du har nog rört ihop begreppen en aning.
Du har inte haft en blåtandstelefon inkopplad tidigare utan du har kunnat koppla upp din telefon till stereon.

Nu så har du monterat en telefon och om den inte funkar när du har kopplat in den så måste du dra till volvo och ladda ner programvaran till din bild CAN-buss.
Tryck in kabeln i "den fasta" är mitt tipps.
Obs det här är inget som jag har full koll på men...
av Psyko
Har du kollat upp detta ordentligt innan du installerade? Jag är ganska säker på att du inte kommer få detta att fungera, vad jag kommer ihåg så går det inte eftermontera fast telefon. Det finns ingen mjukvara att ladda för att få det att fungera.
av matand12
rört ihop det vet jag inte... Förtydligande: bluetoothenheten som är fabriksmonterad och inkopplad i stereon har den lysande kabel för Bluetooth original.
Nya telefonenheten som jag monterade fanns alla kopplingar bakom handskfacket. bara att plugga in.

dessvärre hade telefonenheten exakt samma typ av bluetoothingång som själva bluetoothenheten. Men frågan är alltså var skall kabeln sitta?

kvar i den gamla bluetoothënheten eller i den nya télefonmodulen?

Eller ska kabeln ej kopplas in i telefonmodulen om bilen även har en bluetoothenhet - och således kvarstanna i ursprunglig plats?

Om du har rätt i påståendet att mjukvara ej finns till telefon kommer den ej att fungera. Återkommer med upplysning till er efter verkstadsbesök.

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]