Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Hej,

Hämtade min V70 2013 i fredags. När vi provkörde den såg jag att anslutningen till fönsterslingan i höger bakruta var lös. Jag tryckte fast den då men nu när jag hämtat bilen ser jag att den är urkopplad igen och kontakten är uppstoppad under innertaket. Jag noterade att det var så på flera begbilar i hallen. Ska höra med försäljningstället på måndag men tänkte fråga här i forumet om någon känner till vad den har för funktion och varför den är urkopplad?
av oldtimersmc
Tidigare så var det radioantenn
Användarvisningsbild
av SagaPer
Høyre siderute bak inneholder antenne for DAB-radio. Har du bil uten DAB-forberedelse så benyttes ikke denne antennen. Antennekabel med kontakt på ruten går over til venstre siderute der det sitter en antenneforsterker. I bil uten DAB er denne antennekabelen ikke tilkoplet antenneforsterker.

Les mer om DAB-radio i tråden for ettermontering av DAB: http://forum.vccn.no/showthread.php?412 ... prep-kabel.
av snabbis
Sitter inte larmtråden i höger ruta med ? Har för mig jag petade loss den en gång och fick felkod på larmet, den på höger sida alltså.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Jag har råkat ut för detta på min 2013 års v70 och det hjälpte att böja ut (mot centrum) flikarna på kontakten som sitter på tråden.
Min har suttit ett år nu iallafall.
av oldtimersmc
snabbis skrev:Sitter inte larmtråden i höger ruta med ? Har för mig jag petade loss den en gång och fick felkod på larmet, den på höger sida alltså.
Antenn inte larmtråd
av oldtimersmc
Magnus-B skrev:Jag har råkat ut för detta på min 2013 års v70 och det hjälpte att böja ut (mot centrum) flikarna på kontakten som sitter på tråden.
Vad hjälpte det emot?
Användarvisningsbild
av SagaPer
Området over høyre bakrute med DAB-antenne. Denne er tilkoplet kabel som går over til venstre side.
Bild

Området over venstre bakrute med FM-antenne. Om du ikke har DAB-prep så har forsterker ikke støtte for digital radio.
Bild
av oldtimersmc
SagaPer skrev:Området over høyre bakrute med DAB-antenne. Denne er tilkoplet kabel som går over til venstre side.
Bild

Området over venstre bakrute med FM-antenne. Om du ikke har DAB-prep så har forsterker ikke støtte for digital radio.
Bild

Takk for ett uttömmande svar i vanlig ordning sagaper! Alltid ett nöje att läsa dina väl genomarbetade svar, ha det gott!
// Per
Användarvisningsbild
av Magnus-B
oldtimersmc skrev:
Magnus-B skrev:Jag har råkat ut för detta på min 2013 års v70 och det hjälpte att böja ut (mot centrum) flikarna på kontakten som sitter på tråden.
Vad hjälpte det emot?
Ja det gjorde ju så att kabeln satt fast där den ska.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]