Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Update:
Åkte ifrån garaget och hade åkt ca 30 m, duttade till gasen 2 gånger och bilen dog.
Startade den, åkte ytterligare 10 meter och i en högersväng när jag också duttade på gasen för att testa så blinkade elfelslampan till 2-3 gånger.
Allt i ca 10 km/h.
Stannar till för att kolla felkoder - inga överhuvudtaget.

Åkte iväg och körde ganska lugnt och jämt på gasen efter det där och då betedde den sig helt normalt förutom en grej:
vid ungefär 20 km/h om man duttade till på gasen så svajade tomgången ett par sekunder.

Är jag rätt ute om jag misstänker att felet ligger i spjällkontakten och/eller tjuvluft någonstans? Kan det bero på dumplocket på turbon? Den läcker lite olja såg jag nu idag.
sicnarf skrev:Gå under bilen och kolla vevaxel anslutningen mellan motorn och växellådan, även om du ej får felkod. Se om det är skadat och har glapp.
Får ta och göra det i nästa helg när jag har tid att hålla på.
Har beställt en ny spjällägesgivare som jag tänkte montera då också om jag har fått hem den.

Idag så dog aldrig bilen åtminstone, även om jag försökte framkalla det, fick lite svaj på varvtalen efter gasduttar i kurvor, mellan ~500-1000 v/min låg det på.
Skulle monterat den nya spjällägesgivaren i helgen som var men då bestämde sig domkraften för att ge upp så det fick vara. Har inte tid att fixa med bilen förrän om 2 veckor ca.

MEN:
Har inte haft ett enda problem sedan den 18e april, förrän i morse. Och då dog den när jag höll gas (ca 75km/h) och sedan bromsade kraftigt fastän jag åkte rakt fram. Tidigare var problemet i svängar.

Ni experter därute tror fortfarande att det gäller vevaxelgivaren misstänker jag?

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]

XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]