Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peter911
Om du inte redan köpt kan jag rekommendera JT-Tunings 3" halvsats med en ljuddämpare. Det viktigaste är att låta slutpipan sticka ut den längden det gör när allt är tight monterat ca 2 cm utanför kofångaren sett uppifrån. Annars får du hemsk resonans i bilen då avgasljudet fortplantar sig från kofångaren in i bilen. Tänk baslåda.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hilmer skrev:3" med en dämpare på en sugmotor låter inget vidare, blir mest ett epa-bröl!
Håller helt med. Även om 5an låter riktigt fint, så är 3" på tok för stort för en sugis(och ger tappad effekt pga. mindre mottryck). 2.5" är lagom.

Ljudet i sig avgörs iofs inte direkt av storleken på rören, utan det har mer med val av dämpare att göra. Men större rör ger en "eko" effekt som låter allt annat än hett på en sugis...
av peter911
Mottrycket finns kvar tack vare original grenrör och första biten fram till katalysatorn. Därefter konar det upp till 3" sportkatalysator och 3" hela vägen ut. Med ett K&N filter i tät original luftburk + chipning av TM chiptuning låter det dovt utan att störa och ger ca 195Hk. Men som jag skrev tidigare måste ändröret sticka ut för att slippa resonans. Provat och klart.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Grenröret ger inget mottryck värt att tala om. Majoriteten av mottrycket kommer ifrån katten och dämparen.
Orginalluftburken är allt annat än tät. Den är riktigt bra utformad t om, ger gott om syre till motorn och räcker en bra bit över 300hk på en turbo.
Nå 195hk på en sugis kan du titta i molnen efter, det kommer du aldrig upp till med ett sketet chip, oavsett vad tm-chiptuning påstår. 172-173 är nog mer realistiskt, i en nedförsbacke då. Resten är inget annat än placebo effekt och ändrat register.
av *pettson*
Ser hemskt gärna bromsningskurvan innan den påstådda effekten och kurvan efter. Företag har en tendens att ange en toppeffekt som varat i en sekund bara. Se på T5 modellerna, några 285-295hk har inte bänkats ur mer än någon enstaka motor i nyskick med extremt låga mil, i rätt temp och luftfuktighet och då i 2-3 sekunder. Alltså inte effekt som kan användas hela dagen.
Sen är det så att bromsning sker oftast på hjulen, inte i bänken. Man kör några fullgasrepor och räknar sen på hur mycket effekt drivlina och däck stjäl. När man är klar är man inom 5-10% av sanningen den dagen. Det kan vara 5-10% för mycket och 5-10% för lite angivet.
Det jag vill se är var den enorma extraeffekten hamnar. Att betala ordentligt med flis för att få runt 15hk uppe vid rödmarkering dessutom utan några direkt extra Nm, det är bara meningslöst och dyrt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
White skrev:men på vår V70 -04 140hk märks det faktiskt utan överdrift.
Det törs jag nästan lova är pga. att registret har ändrats. Det betyder ju inte att effekten har ökats. 2 skiljda saker folk gärna blandar ihop.
Det kan t om vara så att toppeffekten är LÄGRE med chip, men då registret ändrats upplevs bilen som om den hade flera tusen hästar( :lol: ) jämnfört med innan.
Fast just i ditt fall så har ju även effekten ökats, då det som skiljer 140hk och GLT/170hk åt är just programvaran(uhm, antar jag, så är det iaf på x70 99-00). Så din bil är ju åtminstonde "GLT" nu, med några ytterligare optimeringar.

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]