...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
Dessa onödiga stopp bakom bussar leder till irritation och aggressiva omkörningar vilket knappast driver trafiksäkerheten eller miljön i rätt riktning.
När jag stått bakom bussen som fått på på någon med krånglande kort och som skall försöka hitta en annat kort eller få fram mobilen så gasar jag för kung och fosterland när en lucka kommer.
Att en buss skall ut från en hållplats i en ficka har jag däremot inget problem med då det iallafall flyter om än långsamt.
Hittills så är det ingen som kommit med en rimlig förklaring till varför man skapar dessa korkade lösningar.
Användarvisningsbild
av Micce1980
sthlm skrev:Dessa onödiga stopp bakom bussar leder till irritation och aggressiva omkörningar vilket knappast driver trafiksäkerheten eller miljön i rätt riktning.
När jag stått bakom bussen som fått på på någon med krånglande kort och som skall försöka hitta en annat kort eller få fram mobilen så gasar jag för kung och fosterland när en lucka kommer.
Att en buss skall ut från en hållplats i en ficka har jag däremot inget problem med då det iallafall flyter om än långsamt.
Hittills så är det ingen som kommit med en rimlig förklaring till varför man skapar dessa korkade lösningar.
Jo visst kör man gärna om ifall det går, blir med lite trött på att stå och vänta. I första hand är det dock inte onödiga stopp som leder till irritation och aggressiva omkörningar utan ett invant beteende hos individen att bli irriterad. Individen kan sedan skapa ett säkert stopp och gamblar eventuellt med trafiksäkerheten genom att köra om. Miljömässigt är det enbart dåligt att man ska stanna och starta, speciellt lite extra då alla kommuner har utsläppsmål med mera.
Användarvisningsbild
av joel80
En av dom absolut vanligaste trafikolyckorna vid skolor är när barn som har annat i tankarna ska över gatan efter att ha gått av bussen och springer ut rakt framför eller bakom.
Det är för att ta bort risken för sånna olyckor man gör som ovan. På de flesta ställen jag vet om där det är så här tycker jag det är helt ok lösning för att minska riskerna för att köra ihjäl ett och annat barn.
av llesrof
joel80 skrev:En av dom absolut vanligaste trafikolyckorna vid skolor är när barn som har annat i tankarna ska över gatan efter att ha gått av bussen och springer ut rakt framför eller bakom.
Det är för att ta bort risken för sånna olyckor man gör som ovan. På de flesta ställen jag vet om där det är så här tycker jag det är helt ok lösning för att minska riskerna för att köra ihjäl ett och annat barn.
Men det är inte utanför skolor dessa inverterad hållplatser finns i min stad.
Användarvisningsbild
av joel80
Kanske är stressade medelålders som springer ut framför bussar där du bor.. Dom var tvugna att anpassa trafiklösningarna! ;)
Användarvisningsbild
av SvenB
llesrof skrev: Det finns ju ingen anledning att man skall behöva vänta på att bussen är klar med sitt. Det tar ju jättelång tid. Så kan det naturligtvis inte vara.
Men det är nog så som de bestämmande tänkt, att det är rimligt. Sedan är det nog för att vi bilister är för dåliga på att släppa ut bussar ur fickorna, kollektivtrafiken skall prioriteras helt enkelt.
av mikebike
joel80 skrev:Kanske är stressade medelålders som springer ut framför bussar där du bor..
Det är väldigt vanligt att busspassagerare i alla åldrar kliver av bussen och vinglar ut på cykelbanan som oftast löper mellan busshållplatsen och gångbanan.
Användarvisningsbild
av vetten
Beträffande P-vakter så är dom väl mest aktiva på privata parkeringar där bevakningsbolagen styr och bötfäller, kommunens är ju sällan lika effektiva eller så har dom en "vänligare" syn på p-syndare vad vet jag om det.

Kan berätta en liten sak som hände en av mina bekanta och som dagligen blev tvungen att stanna (parkera) fel varje dag i några månader Pg av att han var hantverkare och gjorde ett jobb i fastigheten där, naturligtvis med en massa pböter som följd. En av P-vakterna råkade ha rätt stora framtänder så en dag när han var less på dom så satte han en morot under torkaren där P-boten brukade hamna ?:-/ nej det var inte ett lyckat skämt han åkte på en ny bot igen, men moroten va bra tyckte jag eftersom jag också ibland var tvungen att stå där men klarade mej från pböter antagligen pga att jag började snacka med pvakterna och blev kompis med dom istället för att reta dom, men moroten var bra :mrgreen:

Så försök inte skämta med dom, dom gör ju bara sitt jobb, ibland effektivare än andra en del inte ??:-/
av llesrof
vetten skrev:Beträffande P-vakter så är dom väl mest aktiva på privata parkeringar där bevakningsbolagen styr och bötfäller, kommunens är ju sällan lika effektiva eller så har dom en "vänligare" syn på p-syndare vad vet jag om det.
...och kommunala P-nissar slutar klockan 17:00 och all kommunal verksamhet upphör mer eller mindre, mest mer, redan klockan 16:00.
vetten skrev:Kan berätta en liten sak som hände en av mina bekanta och som dagligen blev tvungen att stanna (parkera) fel varje dag i några månader Pg av att han var hantverkare och gjorde ett jobb i fastigheten där, naturligtvis med en massa pböter som följd. En av P-vakterna råkade ha rätt stora framtänder så en dag när han var less på dom så satte han en morot under torkaren där P-boten brukade hamna ?:-/ nej det var inte ett lyckat skämt han åkte på en ny bot igen, men moroten va bra tyckte jag eftersom jag också ibland var tvungen att stå där men klarade mej från pböter antagligen pga att jag började snacka med pvakterna och blev kompis med dom istället för att reta dom, men moroten var bra :mrgreen:
Jag är ingen entusiast av att håna människor på grund av deras utseende. De kan liksom inte rå för hur de ser ut så det är bara lågt att göra så och så säger det mer om "skämtaren" än något annat. Det man kan göra är att be P-vakterna om hjälp. De skall även kunna hjälpa folk att parkera och inte bara skriva ut kontrollavgifter.
vetten skrev: Så försök inte skämta med dom, dom gör ju bara sitt jobb, ibland effektivare än andra en del inte ??:-/
De har nog hört alla skämt och ursäkter minst fem gånger och är rätt trötta på det. Fast de skall ju inte bära sig illa åt för det. Om de inte gjorde sitt jobb så skulle det snart gro ihop totalt av idiotparkerare som tycker att det är fiffigt att parkera precis hur, var och när som helst.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Motorproblem

Någon som haft samma?

D24tic pump

Tjena, har en 760 d24tic som fuktar runt pumpen, s[…]

Be någon annan chippa istället åt[…]

Vid topplocksbyte/renovering så ingår […]