NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fdkelf
Jag har fått i uppdrag att hjälpa en kompis att hitta en ny bil. Som Volvoindoktrinerad, så har min rekommendation såklart varit en Volvo. Efter lite diskuterande har vi kommit fram till att en C30 kan vara det alternativ som passar honom bäst i prisklassen 80000 kr.

Bilköpet gäller en man i 30 års åldern boende i centrala Malmö utan tillgång till garage. Alltså det kan vara lite knepigt med parkering.

Körsträckan beräknas till 1000 - 1500 mil om året bestående till stor del av kortare körningar i stadstrafik och veckopendling (inte dagligen) till arbetet 4 mil tur och retur.

Vad skulle ni rekommendera för motor? Jag har föreslagit 2,4 eller 2,4i. Är lite skeptisk till Fords motorer, men rätta mig gärna om jag har fel. Diesel är väl uteslutet pga de korta körningarna?

Är där något särskilt man skall tänka på vid köp av en C30 årsmodell runt 2007-2008?

Är det någon som skulle direkt avråda från att köpa en C30?

All feedback är utav värde.
Användarvisningsbild
av svergie2
fdkelf skrev:Jag har fått i uppdrag att hjälpa en kompis att hitta en ny bil. Som Volvoindoktrinerad, så har min rekommendation såklart varit en Volvo. Efter lite diskuterande har vi kommit fram till att en C30 kan vara det alternativ som passar honom bäst i prisklassen 80000 kr.

Bilköpet gäller en man i 30 års åldern boende i centrala Malmö utan tillgång till garage. Alltså det kan vara lite knepigt med parkering.

Körsträckan beräknas till 1000 - 1500 mil om året bestående till stor del av kortare körningar i stadstrafik och veckopendling (inte dagligen) till arbetet 4 mil tur och retur.

Vad skulle ni rekommendera för motor? Jag har föreslagit 2,4 eller 2,4i. Är lite skeptisk till Fords motorer, men rätta mig gärna om jag har fel. Diesel är väl uteslutet pga de korta körningarna?

Är där något särskilt man skall tänka på vid köp av en C30 årsmodell runt 2007-2008?

Är det någon som skulle direkt avråda från att köpa en C30?

All feedback är utav värde.
Bensin helt klart. För att citera Lövet

"T5 är betydligt roligare utan att dra mer bensin annat än vid ren stadskörning. Mitt tips. 

Allt du läser om S40/V50 om problem gäller för C30 också eftersom det tekniskt är samma bil."
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=80155
av Provocative77
Är han inte gasglad så är det just Fordmotorn ni ska titta på. Dess dåliga rykte är överdrivet.
Fördelen fram till den senaste tiden är att jag körde mycket billigare på E85 än på bensin. Med dagens prisbild på bränsle så är det hugget som stucket.
Men jag har ändå valmöjligheten när priser förändras igen.
Har både en V50 samt en C30 med 1.8f.
Förr hade jag S60 T5. Du kanske förstår vad jag saknar. Däremot så funkar motorn förvånandsvärt bra utifrån de körvanor jag har i dag. Får jobba lite mer vid omkörningar bara.
av fdkelf
Provocative77 skrev:Är han inte gasglad så är det just Fordmotorn ni ska titta på. Dess dåliga rykte är överdrivet.
Fördelen fram till den senaste tiden är att jag körde mycket billigare på E85 än på bensin. Med dagens prisbild på bränsle så är det hugget som stucket.
Men jag har ändå valmöjligheten när priser förändras igen.
Har både en V50 samt en C30 med 1.8f.
Förr hade jag S60 T5. Du kanske förstår vad jag saknar. Däremot så funkar motorn förvånandsvärt bra utifrån de körvanor jag har i dag. Får jobba lite mer vid omkörningar bara.
Tackar för infon.

Vi har nu varit och provkört en 2,4i och en 1,8F. Där är mer krut i 2,4i, men den bilen var alldeles för sliten i övrigt så köp var uteslutet. 1,8F låg på ca 3100 varv i 110, men den var ganska tyst ändå. Nu var jag bara passagerare, men tyckte nog att accelerationen får i alla fall godkänt betyg.

Det börjar luta åt en 1,8F av följande anledningar.

* Finns fler bilar på marknaden
* Lägre bränsleförbrukning
* Lägre skatt
* Kamkedja (inget kamremsbyte, är detta en fördel?)

Några nackdelar jag kan se är. Tätare service intevall och motorn har lite "dåligt rykte", men vad jag förstår nu är det överdrivet.

Om man nu skulle satsa på en 1,8F. Är där några särskilda detaljer man skall hitta på vid köp? Några komponenter som är "kända" för att gå sönder eller andra saker som inte direkt syns och skulle kunna innebära stora kostnader strax efter köp.

Vill inte hamna i en sits som sen låter något i stilen med: Hur i hel*** kunde du låta mig köpa denna bilen :)
Användarvisningsbild
av ThomasT
fdkelf skrev:Om man nu skulle satsa på en 1,8F. Är där några särskilda detaljer man skall hitta på vid köp? Några komponenter som är "kända" för att gå sönder eller andra saker som inte direkt syns och skulle kunna innebära stora kostnader strax efter köp.

Vill inte hamna i en sits som sen låter något i stilen med: Hur i hel*** kunde du låta mig köpa denna bilen :)
Kondensorn går ofta sönder på V50/S40/C30 eftersom den sitter utsatt och oskyddad. Om den är bytt nyligen är det ett plus annars kostar det 8-12.000kr att byta. (detta är dock inte ett 1.8F specifikt problem)

.
Användarvisningsbild
av Micce1980
T-tec klädseln är ofta (alltid?) sprucken på förarsidan, plats för lite prut där iaf.
av fdkelf
ThomasT skrev:
fdkelf skrev:Om man nu skulle satsa på en 1,8F. Är där några särskilda detaljer man skall hitta på vid köp? Några komponenter som är "kända" för att gå sönder eller andra saker som inte direkt syns och skulle kunna innebära stora kostnader strax efter köp.

Kondensorn går ofta sönder på V50/S40/C30 eftersom den sitter utsatt och oskyddad. Om den är bytt nyligen är det ett plus annars kostar det 8-12.000kr att byta. (detta är dock inte ett 1.8F specifikt problem)

.
Har själv en V50, skall ha detta i åtanke. Om jag förstod ditt inlägg rätt, så är det yttre påverkan kondensorn är känslig för, tex stenskott eller liknande, alltså inte dålig kvalitet.

Så om Ac:n kyler bra, så innebär detta att kondensorn, är intakt, är detta korrekt?
av fdkelf
Micce1980 skrev:T-tec klädseln är ofta (alltid?) sprucken på förarsidan, plats för lite prut där iaf.
Ja, båda bilarna vi var och tittade på hade sprucken klädsel i förarstolen på vänster sida. Precis samma ställe på båda två.

Lite OT

Jag har också T-tex klädsel. En V50 MY 2006 och har inga sprickor, bilen har dock alltid stått i garage.

Är det solen som orsakar detta? Vad kan man göra för att förhindra sprickor?
Användarvisningsbild
av ThomasT
fdkelf skrev:
ThomasT skrev:

.
Har själv en V50, skall ha detta i åtanke. Om jag förstod ditt inlägg rätt, så är det yttre påverkan kondensorn är känslig för, tex stenskott eller liknande, alltså inte dålig kvalitet.

Så om Ac:n kyler bra, så innebär detta att kondensorn, är intakt, är detta korrekt?
Rätt uppfattat.

.

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]

Det där borde ju vara ett lämpligt repob[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&[…]

Trådens rubrik är vad man har gjort f&[…]