Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Per E
Nu när solen börjar titta fram emellanåt så har ecc:n då och då börjat producera kyla då det blivit varmt i bilen , mao helt normalt, Men när jag stannat bilen tex på macken (då den värmt innan stoppet, och det är kallt ute) "skenar" ecc:n då jag startar igen och vräker in kalluft för full fart, går ej att hejda på annat sätt än att vrida upp temprattarna på max värme. Efter c:a 10 min kan man börja skruva ner tempen igen och så går det som det ska till nästa stopp. Efter längre stopp typ en timme eller så, brukar det funka ok. Funderar på om temperatursensorn under panelgallret blivit igensatt på nåt sätt, men då borde det väl bli för varmt istället?
Nån som upplevt liknande eller samma fenomen?
Pillar man bara upp gallret, eller är det risk att nåt går sönder?
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Tjena

Jag blev tvungen att uppdatera mjukvaran när min gjorde likadant. Ständigt denna mjukvara...

Tomas
av Trollkula
Låter som att du ska dammsuga gallret som sitter vid ECC, o för guds skull peta inte därinne !!! =dyrt.
Det sitter en liten fläkt där och för att testa om den funkar så ta ett tunnt papper och sätt framför, fastnar den inte så står förmodligen fläkten stilla och det problemet du har uppstår.
av Kena
Jo det verkar vara bajs/trasigt i givaren så den blir trög.
av Per E
Misstänkte att det var nåt dataskit! Kostar det otroligt dyrt, eller bara normaldyrt?

Per
Användarvisningsbild
av Mr H
Per E skrev:Misstänkte att det var nåt dataskit! Kostar det otroligt dyrt, eller bara normaldyrt?

Per
Uppgradering CCM är svindyrt! Kostar 1,25 kr + arbete.... :wink:
av Per E
Tack för tips o glad påsk!

Per
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Men hallå, behöver inte vara något elektroniskt, bara smuts

1 är det så mycket skit i sensorhålet att den lilla fläkten stannar så sugs ingen kupeluft in.

2. All elektronik bakom panelen värmer upp givaren så den tror det är varmt i bilen och ECCn kyler satan

3. Vid några starter lyckas fläkten komma igång och temperaturregelringen funkar som den ska

My mjukvara kan inte får bort "skiten i hålet" :lol: :lol: :lol:
Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]

Har aldrig haft problem iaf. Tror ägandet &au[…]

Fick patchen idag till min V90 2019. Funkar nu. Vo[…]