Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Hej,

Misstänker att min bil inte har kupéfilter, finns det ett eller flera ställen det kan sitta på?
Vid intaget under regnskyddet i bakre hörnet av motorrummet ser inte ut att sitta något filter iaf, ser t o m fläkthjulet ner igenom, dvs raka rör.. Så, hm, om man kör acn, var plockar den in luften ifrån då?
Pratade med adcenter, killen där menade att eventuellt kupéfilter sitter inne i bilen bakom/under handskfacket.. Skruvade bort panelen, men ser inte något som rimligen är kupéfilter, kollar jag för dåligt, eller sitter det helt enkelt inget där?

Bilen är 855GLT-97 med ECC (som inte fungerar, den försöker inte ens).

Hälsningar Johan.
Senast redigerad av 1 Okalettos, redigerad totalt 0 gånger.
av TobbeViktor
Om du har ett filter så ska det sitta under regnskyddet innan fläkten. I alla fall på x70. Borde vara samma på 850.
AC:n tar inte in luft nånstans, den kyler bara ner, eller rättare sagt tar bort värmen, från luften som du blåser in i bilen via fläkten. Vad är det för hobby-verkstad du pratat med? Ska du fixa AC:n, så ska du nog hitta en mer kompetent verkstad. :D
av Okalettos
Hej igen, tack för svaren, nu har jag grepp om saken. Har beställt hållaren från Bilia nu, 279kr tror jag det var samt köpt kupéfilter Knecht med aktivt kol, från ad-center, ca 350kr.

Ska suga in klorin vid intaget och se om odören som uppenbarar sig ibland kan behaga försvinna dessutom. Sen är bilen som ny ;).
av TobbeViktor
Odören du har i bilen är garanterat en fin liten bakteriehärd som sitter i evaporatorn bakom instrumenteringen.
Har samma i min vid vissa väderförhållanden.
Det enda klorin kommer göra är förmodligen att den luktar klorin istället.
Funderar på att köra en sån här i min.
http://verktygsboden.se/luktborttagare/airco-cleaner
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Det blir betydligt renare i bilen med filter åckså.
Sen finns det en speciell rengörare som man sätter i bilen och kör ac.n efter anvisning.
av Okalettos
Min ac fungerar inte, funkar den där sprayen ändå? Vad har den för verkningssätt, rent bio-kemiskt alltså...
Hur snabbt försvinner sprayens fräscha doft som den sägs lämna efter sig? Hur nyttig/onyttig är den att andas in, om den är tänkt att bestå länge..? Säkert omöjligt att svara på hälsofunderingen men..
av Okalettos
Min ac fungerar inte, funkar den där sprayen ändå? Vad har den för verkningssätt, rent bio-kemiskt alltså...
Hur snabbt försvinner sprayens fräscha doft som den sägs lämna efter sig? Hur nyttig/onyttig är den att andas in, om den är tänkt att bestå länge..? Säkert omöjligt att svara på hälsofunderingen men..
av TobbeViktor
Tror tanken med den är att ta död på alla bakterier som sitter i själva evaporatorn.
Fattar som om att man ska låta hela ventilationen suga i sig skummet så att säga.
Bakterierna finns nog där oavsett om ac:n funkar eller inte.
Säkerhetsblad typ:

http://www.crcind.com/wwwcrc/tds/TCA3%20AIRCOCLEAN.PDF

Finns ju även biltemavarianten:

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt ... 000031024/
av Okalettos
Kanske funkar bättre än klorinblandning.. Får se vad jag bestämmer mig för!
Med sprayerna - är det bara att lyfta ur kupéfiltret och spruta in liksom ?

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]