Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tarragona
Hej !! någon som har ide om varför jag inte får beläggena att ta på hela yta på skivan och vad man kan göra?
av tarragona
greeeken skrev:Fel på skivorna?
Fel på belägg?
hej!! belägg köpta på volvo skivorna är bra.
av LaRy
Min gissning är följande: Kolvarna i oken trycker absolut vinklerätt mot skivan, de kan ej börja trycka snett. Därför är min gissning att dina skivor ser säkerligen fina ut, men är tunnare i ytterperiferin och tjockare närmare navet. De befintliga gamla klossarna var snedslitna och anpassade till detta. Förmodligen rör det sig om några 10 dels /mm.
Jag utgår ifrån att du kollat att de nya klossarna löper helt friktionsfritt i sina styrningar, att klossarna är lätt avputsade i kanten och oken rengjorda i de spår där klossarna löper.
Om allt är perfekt, hade jag nog provat på att ta av några 10 delar av klossen mot ett plant slip-papper eller bandslip så att den ligger an på hela ytan. Skulle du eventuellt ha de gamla klossarna kvar, kan du alltid kolla tjockleken på belägget i innerkant i jämförelse med ytterkant. Annars kommer det säkerligen att slita in sig automatisk efter ett antal mil och inbromsningar.

Jag har ingen aning om sådana sensorproblem […]

Stefans 968

Fick hem plåtarna idag. IMG_1338.jpeg

Dåligt batteri?

Nu är det bytt.

Styrservo V70 2010

Antagligen lossade någon skillnad när t[…]