Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Igår när jag startade bilen så var tomgången ojämn samt att det puffade lite från avgasrören. Efter någon minut tändes motorlampan men bilen gick inte märkvärdigt sämre. Idag gick bilen bra i ca 10 min sedan började den gå fruktansvärt dåligt samt att det började lukta bränt. Motorlampan började blinka efter ett gaspådrag sen börja den lysa igen. Kändes som den gick på 3-4 cylindrar. Puttrade i ca 50, förbrukningen gick upp i samma veva och tog ca 1,3l/mil i 50. Någon som känner sig ganska säker på vad det är eller som har varit med om det själv. (Jag vet att det enklaste är att lämna in för felsökning men har inte tid just nu) hoppas vi kan lösa vad det/dem mest tänkbara felen kan vara! Bilen i fråga är en 2009 modell V70 2,5 ft 200hk automat. Med vänliga hälsningar Oscar :roll:
Utan att vara näsvis eller märkvärdig säger jag: Det tar mycket längre tid att försöka gissa rätt vad OBD2-uttaget skall svara vid en utläsning, än att komma till en verkstad och få det gjort där.
Så beställ verkstadstid direkt. Det går fortast så. Det är ju inget krav att få bilen lagad på samma gång som man läser ut felet om det nu är av lättare slag.
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]