Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zane_73
V 70N-01 skrev:
Zane_73 skrev:Om det är bilen i din signatur du tänkt chippa så spelar det ingen roll.

Jag förmodar att det är mig du menar, eftersom trådskaparen inte har någon bild varken i signaturen eller som avatar. Men det måste kanske vara en volvorelaterad avatar? Så jag får väl byta ut den.
Nja det var mer din signatur: V 70N 2001 2.4 140 (gubbracer edition) jag syftade på.
Användarvisningsbild
av V 70N-01
Zane_73 skrev:
V 70N-01 skrev:
Zane_73 skrev:Om det är bilen i din signatur du tänkt chippa så spelar det ingen roll.

Jag förmodar att det är mig du menar, eftersom trådskaparen inte har någon bild varken i signaturen eller som avatar. Men det måste kanske vara en volvorelaterad avatar? Så jag får väl byta ut den.
Nja det var mer din signatur: V 70N 2001 2.4 140 (gubbracer edition) jag syftade på.
Aha nu trilla pengen ner! :oops:

Fast det är ju en 140 hk autotech kunde tydligen chippa den till runt 180 tror jag dom sa, då skulle jag få bättre vrid,
samt ev, lägre bränsleförbrukning. Så 40 hk mer bör ju göra en bra skillnad på min "Gubbracer".
gorber skrev:se topic... någon som testat http://www.itsfun.nu och deras chiptrim till en vanlig s60 2.4?
erfarenhet? blir det stor skillnad?
vad är det egentligen de programerar om?
Är det samma som volvo uppgraderar? (hade in min bil för låg tomgång, då uppgraderade de mjukvaran samt rengjorde spjällhuset)
Vad händer nästa gång man lämanr in den och de vill försöka åtgärda eventuellt fel med uppgradering till senaste mjukvaran, går trimningen från itsfun.nu förlorad?

Kan varmt rekomendera PPC från BSR eftersom det använder jag till min v70 2,4 140 HK.Fan va livligare bilen blev.Men byt till instatssportfilter då har du bra tryck kvar i femman när man ligger runt 90-100 i timme.Bilen va helt seg innan i tvåan och trean men nu den drar bara så mycket den pallar :).

PPC, självklar grej om man har lite klen bil utan turbo och har inte lust och råd köpa en bil med turbo :).Tycker man ska inte kasta bort stålar om man har en 170 hästars motor,det räcker att lägga in en instats sportluftfilter.
av cHeLo
V 70N-01 skrev:För att hälla lite bränsle på denna debatt.

Om bilen har rullat snart 18000 mil, är det dumt att chippa den då? Får man ett större motorslitage med chippet?

Jag har funderat på detta en längre tid, men inte kommit till skott ännu.

Men snart är det sommar och jag drar emellanåt husvagn och kan tycka att det kan vara skönt med lite extravrid i spisen
.
Min har gått lite mer än 18000 mil en 04-a,föredetta förmånsbil.Har chippat den så fort jag fick bilen och den har rullat nu i nästan två månader utan problem.ANVÄNDER BARA SYNTET OLJA.Ska byta oftare olja och olje filter,har tänkt mig runt 500-800mil eller nåt.Luftfilter tvättning runt varje 400-500 mil.Rensning av spjällhuset tillsammans med oljebytet.Då tycker jag att det ska rulla länge till :)
cHeLo skrev:
gorber skrev:se topic... någon som testat http://www.itsfun.nu och deras chiptrim till en vanlig s60 2.4?
Är det samma som volvo uppgraderar? (hade in min bil för låg tomgång, då uppgraderade de mjukvaran samt rengjorde spjällhuset)
Vad händer nästa gång man lämanr in den och de vill försöka åtgärda eventuellt fel med uppgradering till senaste mjukvaran, går trimningen från itsfun.nu förlorad?

Kan varmt rekomendera PPC från BSR eftersom det använder jag till min v70 2,4 140 HK.Fan va livligare bilen blev.Men byt till instatssportfilter då har du bra tryck kvar i femman när man ligger runt 90-100 i timme.Bilen va helt seg innan i tvåan och trean men nu den drar bara så mycket den pallar :).

PPC, självklar grej om man har lite klen bil utan turbo och har inte lust och råd köpa en bil med turbo :).Tycker man ska inte kasta bort stålar om man har en 170 hästars motor,det räcker att lägga in en instats sportluftfilter.
Ahaaaaa så ett sportluftsfilter ger extra hästar , intressant!
JA har då inte fått 1 enda häst i min.
visst den låter grymt ,en inte är den snabbare eller starkare
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Det finns en hel del intressant läsning här.
Äldre tråd men ändå intressant.
http://www.autopower.se/forum/topic.asp ... 023&sida=1
av slippy
Det vore intressant att höra några utvärderingar av flera som har skaffat PPC till sin 140hk. Hur upplevs skillnaden ?

Både med automat och manuell låda.
greeeken skrev:
cHeLo skrev:

Gasresponsen förkortas,och bilen anstränger sig inte efter luft vid högre varv vilket den gör efter en modifiering av förbränningen, som den gjorde hos mig innan jag skaffade PPC.Helt enkelt bilen får extra luft den verkligen behöver för att få bätre flöde.Så nån jävla efekt får du garanterat,sedan vad du vill kalla den för, vet jag inte.Jag skaffar inte sportluftsfilter för att jag ska få "grymm" ljud eftersom den här filtret är en instatsfilter så det märks knappt på ljudet från originalet ;)
cHeLo skrev:
greeeken skrev:
cHeLo skrev:

Gasresponsen förkortas,och bilen anstränger sig inte efter luft vid högre varv vilket den gör efter en modifiering av förbränningen, som den gjorde hos mig innan jag skaffade PPC.Helt enkelt bilen får extra luft den verkligen behöver för att få bätre flöde.Så nån jävla efekt får du garanterat,sedan vad du vill kalla den för, vet jag inte.Jag skaffar inte sportluftsfilter för att jag ska få "grymm" ljud eftersom den här filtret är en instatsfilter så det märks knappt på ljudet från originalet ;)
Saken är att du inte får ettskatt med ett annat filter, har du otur går bilen sämmre,
För att få nån effekt av sportfilter o sådant så måste du ställa in filltret, hur du gör det? Det ställer man in i databoxen, vilket görs vid en chippning, de därför du oftast får ett sportfilter med.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]