Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
börne skrev:Tror inte på för små motorer i stora bilar för att spara bränsle. Kör ju min 2,5 T på samma mängd bränsle som TS gör.
Min T4 drar ca 35% mindre än den 2,5T MY08 jag hade tidigare. Båda manuella och likadana däck (storlek+märke).
T4 är, åtminstone i manuellt utförande, mycket bränslesnål. Har dock noterat att min MY12 är klart snålare än tidigare manuell T4 MY11.
/PH
Användarvisningsbild
av börne
perhall skrev:
börne skrev:Tror inte på för små motorer i stora bilar för att spara bränsle. Kör ju min 2,5 T på samma mängd bränsle som TS gör.
Min T4 drar ca 35% mindre än den 2,5T MY08 jag hade tidigare. Båda manuella och likadana däck (storlek+märke).
T4 är, åtminstone i manuellt utförande, mycket bränslesnål. Har dock noterat att min MY12 är klart snålare än tidigare manuell T4 MY11.
/PH
Min T5 är vad jag förstått snålare än vad din 2008 var också då det blev en del uppdateringar på 2010 års modell, bla mer effekt & snålare. Kör den lätt på 0,85 & det tycker jag är riktigt bra med tanke på att jag inte fiskör & motorvolym på 2,5l med 231hk 340Nm. Påstår inte att en T4 skulle dra mer än min, men det är ju inte så stor skillnad med tanke på hur mycket trevligare en större motor är, men det är min åsikt & alla får ju givetvis tycka vad dom vill.
Användarvisningsbild
av apersson850
En liten motor kan vara lättare att få att dra mindre bränsle i EU-körcykeln. Så får man lägre skatt och finare siffror att visa i mer eller mindre lögnaktiga datablad.
av perhall
börne skrev:
perhall skrev:
/PH
Min T5 är vad jag förstått snålare än vad din 2008 var också då det blev en del uppdateringar på 2010 års modell, bla mer effekt & snålare. Kör den lätt på 0,85 & det tycker jag är riktigt bra med tanke på att jag inte fiskör & motorvolym på 2,5l med 231hk 340Nm. Påstår inte att en T4 skulle dra mer än min, men det är ju inte så stor skillnad med tanke på hur mycket trevligare en större motor är, men det är min åsikt & alla får ju givetvis tycka vad dom vill.
Ja, 2010 är bättre och dessutom är ju S80 lite snålare än V70. Fick aldrig ordning på min 2,5T, laddade ned ny mjukvara flera gånger men den fortsatte att vara jättetörstig. Det gäller dock även den MY11 2,5FT aut som jag kört mycket med - men den var sent uttagen och hade EUR5, kan hända att de inte jobbade så hårt på att optimera den för den skulle ju snart gå ur produktion då.

2,5T har ett bredare register, är starkare, och låter mysigare än T4. Men tycker ändå att 2,5T ger ganska lite "bang for the buck" jämfört med konkurrenternas sexcylindriga motorer...
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
börne skrev:
StefanN skrev:vad är då vitsen men den lilla motorn?
Har jag också alltid undrat. En större motor med lugn & skön gång som man inte behöver varva & kan köra på höga växlar som orkar ändå oavsett om man lastar den full eller inte är ju att föredra mot en liten surrig motor som bara drar mindre när man verkligen snålkör.
Så kan det ju vara, körde en ny Mustang med lilla motorn i USA och den drog massor för den fick jobba hårt hela tiden. Sen körde jag samma Mustang fast med stora motorn och den låg ju aldrig mer än på strax över tomgång för att hålla samma tempo i stan och på motorvägen och den gick bra mycket snålare. 0.73 landade det på.
av Nicco
Sceptic skrev:
Rizzt skrev: Kör eco tryck på däcken. 2.6 enligt bok
245/40-18, R-design.
Många skulle nog rekommendera mer än så till den dimensionen. Själv har jag 2,8 i mina men jag vet att många tycker att även det är för lite.
Jag tycker också 2,6 känns snålt. Själv åker jag 2,9 i 18-tummarna...
Användarvisningsbild
av börne
Nicco skrev:
Sceptic skrev:
Rizzt skrev: Kör eco tryck på däcken. 2.6 enligt bok
245/40-18, R-design.
Många skulle nog rekommendera mer än så till den dimensionen. Själv har jag 2,8 i mina men jag vet att många tycker att även det är för lite.
Jag tycker också 2,6 känns snålt. Själv åker jag 2,9 i 18-tummarna...
2,6 är ju lite redan i ett 17"
av perhall
ang. lite redan i 17... det är väl inte entydigt så att större tum innebär högre lufftryck. Har sett många lufttryckstabeller där det är lika för olika tum, kan tom vara lägre vid större tum...
Användarvisningsbild
av börne
perhall skrev:ang. lite redan i 17... det är väl inte entydigt så att större tum innebär högre lufftryck. Har sett många lufttryckstabeller där det är lika för olika tum, kan tom vara lägre vid större tum...
Jo sant... går givetvis inte bara att se till storlek på fälgen. Är det ett större suvdäck så visst. Men nu snackades det om 18" lågprofildäck & jag jämförde då ett 17 lågprofil.

2,6 bar i ett 245/40-18" tycker i alla fall jag är alldeles för lite oavsett vad det står i tabellen, tycker själv att det som står i instruktionsboken är jäkligt lågt. Men det är givetvis en smaksak & hur man tycker att bilen upplevs med olika tryck, sen kan det även skilja på hur olika däck uppträder med samma tryck. Är ju inte så att alla 245/40-18" som finns på marknaden beter sig likadant. Eller likadant på olika bilmodeller.
Användarvisningsbild
av js1
Hämtade min V70 T4 MY2013 med PS låda hos Skånebil i Ängelholm i fredags. Nollade färddatorn före avfärd hemåt mot Malmö, en tur på ca 10mil motorväg. Höll lagligt tempo 110Km/h. Väl hemma visade färddatorn en medelförbrukning på 0,65l/mil. Det tycker jag är väldigt bra. Kör på 225/50-17 däck.

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]