Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

2015-04-13 16.28.30.jpg
2015-04-13 16.28.30.jpg (212.91 KiB) Visad 572 gånger
Hej. Har en bil som fixas till till billutställning osv. O då måste man ju ha ett sportluftfilter ;)

På sidan av överdelen av luftburken. Sitter någon slags sensor eller något? Vet någon va de är? De är en vit kabel/slang som sen går till motorn?

Va gör den? Hur går de utan den?

Kan jag koppla loss den vid motorn o bara ha den öppen? Eller bör de stängas eller dras till ett annat ställe?

Mvh mike

V70 99 2.5L
Senast redigerad av 1 Copyright91, redigerad totalt 0 gånger.
Inget är monterat för att det var roligt. Inget är monterat på fel ställe heller. Inget har skickats med på köpet.
Om nu kunskapsnivån är så låg att man inte kan skilja vacumslangar från elkablar, eller vet nåt om elspjällets existens, eller luftmassemätarens, då är det inte en bra ide att ens tänka på att försöka bygga om något. Eftersom det är okänt för TS får jag anta att man inte bemödat sej med att köpa en seriös verkstadshandbok där motorn med omkringliggande system är beskrivna?
Köp nu en seriös bok och läs den pärm till pärm innan arbetet fortskrider.
De är så skönt o veta att ni är så himla trevliga i deta forum och desutom beter er väldigt vuxna.

Ja jag har inte en anning om va de sat där om de va en kabbel eller något annat. Varför? För att jag inte kollat en. Jag ligger hemma sjuk just nu och är fet uttråkad och då funderar man och googlar och undrar. då jag inte själv kan gå ut o hålla på med bilen.

Tack för eran underbara hjälp.
Har man inget bra att säga så bör man inte säga något alls.
Ha en fortsat trevlig dag
På utländska forum har jag noterat att trådskapare ofta skriver längre första inlägg, där man bland annat får med till exempel lite bakgrund och grundförutsättningar.
Denna tråd är väl ett bra exempel på tvärtom?

Ett välformulerat inlägg/fråga får nog bättre svar.

Sen kan jag tycka att Pettson gick på hårt, men å andra sidan så har han ju rätt också. TS hade lika gärna kunnat fråga "behövs verkligen alla hjulbultar vid normal körning?", och då förtjänar man att tryckas ner.

Enda sättet att få bukt med nyanser i skrift mellan människor som inte känner varandra är information.
Den ska kanske gå till luftfilterburken? Är det inte så att det styr ett spjäll där inne som öppnar när det är kallt och gör så att varmluft från grenröret tarsig dit när motorn är kall för att sedan stänga när motorn blir varm. Är så iallafall på en V70-06 140hk bensin.
Så.. har jag fattat nåt fel så får du som trådskapare rätta mej..

1 Du säger att du fixar till en bil för utställning, du vill bland annat ha dit ett sportluftfilter.
2 Bilden du skickar med.. hör inte till din bil. Men det är en 99-00 iallfall.
3 Du har ingen aning om vad som är kopplat till vad, eller varför det sitter där, du vet inte heller vad som är vad, ändå vill du modifiera, helt utan kunskap alltså.
Du förväntar dej att vi ska berätta hur saker funkar under huven och vad som kan göras.

4 Nu som först tillkommer fakta att du inte alls öppnat din egen motorhuv. Visserligen på grund av sjukdom, men ändå, det lär inte gjort skillnad eftersom man känner igen sakerna på bild, om man sett dom i verkligheten så att säga. Även om du är sjuk just nu, så har du ändå inte satt dej in i hur sakerna fungerar tidigare.

Nu till pudelns kärna.
Förlåt om jag är ett rövhål som tycker att du ts ska införskaffa dej gott om information om det jobb du ska utföra. Information som DU ska införskaffa i det format du tycker är bra. Dvs FAKTABOK för att DU ska förstå, jag rekommenderar det till ALLA som inte är skolade på ämnet, även som skolad får man ta till böcker eller program. Dagligen kommer det in fall i alla tänkbara bilverkstäder där man rivit saker helt utan kunskap, sen har man i bästa fall plockat ihop det fel, och det kostar kunden en förbannat massa extrapengar som han dessutom blir förbannad för att betala. Så först förstör man, sen blir man förbannad för att man får betala för att sätta ihop det. En underlig väg att gå.
Förmodligen har du eller är på väg att skaffa dej ett yrke du läst inför, eller så är det så att du förväntar dej jobba med precis vadsomhelst utan att känna till något om det du ska jobba med?
Det finns INGEN,, då menar jag INGEN som uppskattar att höra att man inte har kunskap så det räcker, men så är det, OFTA! Sen att folk låtsas som att det regnar eller att man ignorerar problemet, det är nåt helt annat. Det är ofint idag att säga att någon inte har kunskap så det räcker till. Kanske är det curlingföräldrarnas fel, eller så får vi skylla allt på skolan och samhället. Läs på, fundera, planera och gör vad du vill med din bil. Hur lång tid det tar är upp till dej. Ditt projekt= Ditt ansvar.

Det kan inte vara meningen att alla andra ska lösa alla problem som uppstår, hur SMÅ dom än är, för tro inte att det är sista problemet som uppstår med din bil. Eller med något annat i livet.
Hjälp till självhjälp är en sak, det är jag gladeligen med på, vi alla är här gratis på eget bevåg, det är vad forum är till för i mina ögon. Men det betyder att du försökt lösa ett problem med den kunskap och info du fått tag i, men står stilla och behöver hjälp för att komma vidare. Dvs du har verkligen försökt och inget annat.

Men forum är i mina ögon inte till för att man ska spara 200spänn och göra en tråd för att slippa söka, läsa, slippa fundera, slippa planera och slippa veta vad man håller på med. För det kan alltid någon annan lösa åt dej. Bäst är alla som gnäller livet ur sej här i forumet över att verkstäderna inte vill eller kan svara på något.
Lite märklig attityd? Brukar dom flesta här alltså ge råd och hjälp i sin yrkeskategori för att slippa få kunderna till butiken eller verkstan eller för den delen varhelst det är?
Det är en ny vinkel i företagslivet isåfall. Att försöka överleva på noll kronor i inkomster och dessutom upprätthålla hög standard?
Då är det bättre att vi gör som i utlandet, vi inför att man får BETALA för att få tips och råd. Då brukar viljan att försöka göra något i normal ordning och utföra det på rätt sätt öka hundrafallt.
Då kan man ha vilken attityd som helst och fråga för att man inte vill investera dom där 200kronorna i en bok. Det brukar vara ytterst få som inte äger sin egen handbok i utlandet.
Har jag så inihelvete fel attityd om livet, kan jag alltid avregistrera mej och allt är frid och fröjd. Är den här typen av frågor och lathet, för lathet är det, den nya framtiden så har jag annat att göra på min fritid.
Jag har redan dragit ner min närvaro till ett minimum och jag tvekar inte en sekund över att ta bort min närvaro helt.
Det finns andra forum, där folk är intresserade av det dom gör och verkligen har försökt med diverse egenskaffad information, och behöver hjälp att komma vidare. Jag kan ägna min fritid åt dessa enbart istället.
Får hoppas du TS är nöjd med svaret.
Håller helt med taxi i denna fråga... Jag har nästan aldrig sett en utlänsk sida med ett första inlägg alá "help! my car isnt working! Whats wrong with it!?!?!"
Dom få jag har sett har blivit låsta av moderatorer illa kvickt, i dom mest extrema fall har TS fått en fin varning också.

Nåja, jag kan iaf säga att jag inte har en susning om vad slangen går till på rak arm, men kan också säga att det skulle ta max 2min att ta reda på det genom att öppna huven. Så min första tanke när jag läste tråden igår var "vafn.. öppna huven!", men orkade inte ens lägga ner energi på att skriva det...

Om man sen fortfarande inte förstår vad den fyller för funktion efter man har tittat och sökt, ja, då kanske det är läge att fråga någon bättre vetande när man har lite mer kött på benen. T ex "Denna slang går från X till X, men jag kan inte hitta vad den fyller för funktion." och sen fylla ut med anledningen till frågan, vad man är ute efter osv osv.
Så gott som allt finns besvarat på internet om man vet hur man ska söka.
Hittills har jag bara stött på en sak som tamef.. var omöjligt att hitta info om, och det var hur elen till dragkroken är kopplad samt lämpligast ställe att tjuva sig in med en universalsats.
Jag har även haft lite småproblem att hitta info om riktigt udda frågor, frågor som inte en enda vettig människa skulle komma på att fråga :lol: , t ex hur instrumenthuset fungerar, vad det använder sig av för signaler, exakt hur färddatorn aktiveras(då menar jag exakt, inte "volvo har ett instrument för det"), vilken formula som används för att räkna ut förbrukningen osv osv.
Men vet du vad? Även dom frågorna har jag sniffat reda på via google :wink: , om än inte 100% fullständiga svar så var det iaf tillräckligt för att jag skulle förstå hur huset fungerar.

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]

Jordfel, sök på det här så f[…]