Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

det räcker att göra ljulinställning vid behov, eller iaf var 3:e år om man inte känner att något är fel.
Vägtyp och körstil påverkar om ljulinställningen ändrar sig, så det är en bedömningsfråga.
Alright, tackar för det! Damens far känner någon som ska titta på det, får se vad han säger om han lyckas ordna med det eller om vi får åka till verkstad.
Haha jo det förstås, han jobbar på verkstad men jag vet inte vad för sorts verkstad.. De kan ju ha det där, annars får det kanske bli en riktig verkstad förstås ;)
Vad är det för bil och fälgar?
Är ni hundra på att alla 4 fälgarna har samma bredd?
Hade för ett par år sedan en kille jag monterade däck åt som lade dom 1tum bredare bakhjulen på samma sida och undrade något i samma stil.
Det var iofs något bredare däck på dessa två fälgar
Sedan fick bilägaren åka hem med dumstruten på :wink:
stooges
Tack för förslaget! Jag vet faktiskt inte, eftersom det inte är vi själva som bytt däcken utan verkstad båda gångerna, sen vi tog över bilen innan förra sommaren. Vi har dessutom haft däcken på däckhotell så det har inte blivit att vi märkt något sådant.

Fälgarna är Volvo original, om det är från när bilen var ny vet jag förstås inte, det är väl en 6 eller 7 ägare innan har jag för mig. Bilen är en Volvo 850 (855)

Fått veta också av damens far, som hade bilen innan, att det tydligen suttit en sportratt innan han hade bilen och när de satt tillbaka originalratten så gjordes det inte riktigt korrekt. Alltså att hjulen inte ska ha stått helt rakt när de satte dit gamla ratten.

Ok om det kan vara så, men varför blir det inte samma fel med vinterdäcken då? Det känns ju lite konstigt.. eller?

Jag ska informera dem om det med bredare däck, så får de mäta och kolla. Men jag tror att det ska vara samma mått på alla fyra fälgar. Tack för tipset! :)

HVTH
Alright, det är något de ska kolla imorrn.. Alltså om de är snedslitna och så. Vet inte än om damens fars bekant har möjlighet för hjulinställning, annars får det bli på verkstad när hon kommer hem igen i slutet på veckan. :)
mäta?
läs ut vad det står på däcket i stället, och passa på att kolla om samtliga däck är av samma märke/modell
Det är ju sant, jag är ju trots allt inte alltför duktig på att tänka på allt sånt här ;) Vi har ju bara haft bilen nästan ett år, innan dess ingen bil :)

Jag vet att det är continental antingen fram eller bak och de andra två är nokian, men det ska vara samma sorts däck i sidled. Det är damens far som valde att ha så när han köpte nytt innan vi tog över bilen i maj förra året. Han köpte två vid ett tillfälle och sedan två till vid ett senare tillfälle. Vet inte varför det är olika dock, men så länge det är samma i sidled vänster-höger så ska det inte vara någon fara va?
Du ska ha samma sorts däck per hjulaxel, inte per sida av bilen. Det är inte bara rekommenderat, det är lag på det...

Edit: Lagen verkar bara avse radialdäck eller diagonaldäck dock. Men klart är att du ska ha samma sorts däck på varje hjulaxel, annars kommer ju bilen bete sig som en vindögd åsna på vägen.

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]

Det var därför jag funderade på om[…]

Hej! Det är så att jag har en fas 2 d5 […]

Kioskens Volvo 850 R "Ebba"

Tagit ut bilen till sommarn once more :-) Bara at[…]