Ugglas skrev:Har köpt en T4F MY12, PS-låda, som jag hittills bara kört på bensin, och den ska enligt uppgift vara rätt snål med den lila 1.6l motorn. Min gamla V70 2.5l 170hk, automat var rätt törstig i stan (1.3 - 1,5) men låg hyfsat till på landsväg (0,75l i 90 km och 0,85l i 110 km), så jag såg fram emot att kunna spara in en del på soppapengarna, framförallt i stan där jag bor, men ack så besviken jag blev. Denna bil drar ju 1.2l-1.3l i stan och 0,75l-0,80l i landsvägskörning, det är ju för fan nästan lika illa som den gamla. Visst kan man köra den snålare om jag är helt ensam i bilen och kör extremt försiktigt på jämn väg och aldrig övertiger 90km, men så kör man knappast i praktiken. Hur mycket drar den då om jag skulle tanka etanol? Är det något fel på bilen, eller drar de så här mycket om man inte kör extrem ecodriving?
Har själv en T4F MY12 och jag körde 3 tankar bensin över vintern bara för att kolla och den låg på 1,1 mätt vid pump.
Körde Stockholm- Svall tur och retur förra sommaren med nya spridare och då drog den 0,86 mätt vid pump ( bensin ) och då körde jag lungt.
Har på etanol och en snittfart som inet kan skrivas ut fått bilen att dra 1,6 på en sträcka av 11mil så det är inga problem att få dessa motorer att sluka soppa.
Blir ju lite missvisande, heslt ska man mäta över 1år så man får med alla årstider och körsätt.