Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Tänkt att byta till nya speglar med blinkers.
Idag har jag el-fällning, minne, värme, temp och elinställning, samt markbel på ena spegenl). 13 kablar.
På dom nya jag tänkt att köpa (fått ett bra pris) är det El-ínställning värme, temp och blinkers, tror det är 8 kablar.
Vet att jag behöver vända polerna för "höger/vänster" justeringen. Men för att få bort minnesproblemet som kan uppstå, att speglarna ställer upp glaset i skyn, kan man koppla bort minnesfunktionen i bilen? eller bara minnet till speglarna?

Ställer frågan då jag fått bra pris på speglarna utan minne/elinfällning.. Eller kan man "flytta" innandömet från dom gamla?

MVH
JOHAN
Kan man med DICE/VIDA själv stänga av minnesfunktionen till stol/backspeglar och på så vis slippa problematiken? Eller måste man isåfall in till volvo som får omprogramera?

Eller kan man koppla bort någon "minneskabel" för just speglarna? eller är det samma som för el-inställningen den "använder" ?

MVH
JOHAN
Eftersom i de nya speglarna saknas minnesfunktion dvs det kommer inte finnas nån kabel i plinten på den platsen
så kommer inte bilen kunna vinkla spegeln hur den vill, vet inte om du kommer få felkoder på det i och med
att bilen sänder ut signal till spegeln med den svarar inte men det kommer definitivt inte hända nåt när du inte har
koppling till det
ThunderAce skrev:Eftersom i de nya speglarna saknas minnesfunktion dvs det kommer inte finnas nån kabel i plinten på den platsen
så kommer inte bilen kunna vinkla spegeln hur den vill, vet inte om du kommer få felkoder på det i och med
att bilen sänder ut signal till spegeln med den svarar inte men det kommer definitivt inte hända nåt när du inte har
koppling till det

Testade för skojs skull att koppla in speglarna en stund. Det blev som misstänkt; varje gång bilen låses upp, och dörren öppnas, så ställer spegelglaset upp sig (vinklas upp).
Tryckte jag på stolens minnesknapp, så vinklade glaset upp sig. Övrigt så satt den felkoder om man läser med VIDA, dock inget fel i displayen så det går ju att leva med.. MEN någon som vet om det går att "avprogramera" bilen gällande minnet eller har någon annan bra lösning på detta problem?

MVH
JOHAN
Avprogramera är att ladda mjukvara för speglar utan minne hos Volvo, tror det går på 500:- eller nåt sånt
Gjorde själv detta, backspeglar från en classic S60 08 till en 02 ladda mjukvara och allt funkar
fick bara dra en sladd till blinkers då min inte hade den kabel i plinten bakom dörrklädseln
Testat att ladda mjukvaran hos Volvo. Art:863373 (Elinf backsp m minne bort)
Dock gjorde detta ingen skillnad. Kan detta bero på att bilen har aktiva felkoder på speglarna (eftersom dom är bytta) och därmed går inte uppdateringen in som den ska? Testade att ladda om 2ggr men trots att det stog att uppdateringen gått igenom så avhjälpte det inte bekymret.

MVH
JOHAN
Testat att ladda mjukvaran hos Volvo. Art:863373 (Elinf backsp m minne bort)
Dock gjorde detta ingen skillnad. Kan detta bero på att bilen har aktiva felkoder på speglarna (eftersom dom är bytta) och därmed går inte uppdateringen in som den ska? Testade att ladda om 2ggr men trots att det stog att uppdateringen gått igenom så avhjälpte det inte bekymret.

MVH
JOHAN

Motor-center i nynäshamn tog 500kr för d[…]

Luktar avgaser i kupen

Kollat på vevhusventilationen. EGR ventil, o[…]

Kablar till tändspol

Menar du lågspänning eller högsp&a[…]

Mmm, börjar bli dags att beställa nya. F[…]