Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Hej,

Så var det min tur att ha otur. På motorvägen gick lock-up plötslig bort och jag fick tcm service erfordras.

Resten av vägen hem gick växellådan enbart på momentomvandlaren, dvs motorvarven ändras efter gaspedalen och inte efter hastighet.

Jag har läst ut P0741 felkod som kanske är något med solenoidventilen som styr lockup.

Ni som kommer ihåg vet att jag tidigare hade "problem" med att transmissionen glidar lite även i lockup vid gaspådrag. Det gör inte min andra Volvo xc60. Det kanske hänger ihop med ventilproblemet.

Det var 4 grad när jag åkte och bilen hade gått 2 timmar i rad på motorväg med lämplig hastighet iom. det var regnväder och slitna däck - så det kan inte vara varm olja eller liknande.

Hur som åker jag på verkstan imorgon och de får kolla servicesystemet vad som rekommanderas.

2 frågor:
- någon som har erfarenheter med samma dtc?
- bör Volvo ge goodwill om ventilpaket eller låda ska bytas efter 16.900 mil. Volvo bytte olja i lådan vid 12.000 mil?

Tackar
Vh
Användarvisningsbild
av EjS
StefanN skrev:Får du det på goodwill är det nog nån form av världsrekord i alla fall.
Haha!

Ja - men ska försöka i alla fall. Volvohandlaren här i stan förhandlar också Kia med 7 års garanti så han kanske försökar sälja mig en ny bil.
Användarvisningsbild
av EjS
Nu är felet borta. Lock-up'en går i fint. Dtc finns kvar i tcm.

Det verkar som att adaptionen har nollat. Någon som vet om bilen kan göra nollning själv?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har för mig jag läst förut om att den hör solenoiden kan börja kärva, och jag tror den går att byta utifrån lådan?! Eller så minns jag helt fel :)
Användarvisningsbild
av EjS
MartinS skrev:Jag har för mig jag läst förut om att den hör solenoiden kan börja kärva, och jag tror den går att byta utifrån lådan?! Eller så minns jag helt fel :)
Jättebra att veta!

Hade egentligen tänkt att avakta och evt. Byta olja vid nästa service men om det går att byta ut utifrån tar jag i alla fall en prat med verkstan.

Vh Esben
Användarvisningsbild
av EjS
Pratade med den enda Volvo meken här i dk som vet något om Volvo.

Enligt han så är det troligen en liten metall-bit som gett felet. Innan vi börjar byta ventilpaket får den ny olja på nästa service och han kunde byta enstaka ventiler på mindre än 3 timmar.

Så där är koll på läget igen.

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]