Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RWD
Ringde Volvo idag och fick en tid måndag em.
De trodde det kunde vara någon givare som spökade också. Eventuellt så att regenereringen inte går igång.
Är det svårt att byta DP givarna själv? Antar att du menar tryckgivarna som mäter tryckskillnad före och efter filtret.
Var sitter tempgivaren om det nu är den?
Nu gick ju bilen i och för sig dåligt när motorn var varm också.
Verkstadstadskillen tyckte jag skulle köra så lite som möjligt med bilen innan de vet om det kan skada motorn.
Som tur är hemma för VAB idag men skulle behöva köra en kortare tur i helgen. Vad tror du/ni? Ingen motorlampa har tänts, bara infomeddelandet med service erfordras i en motorsymbol.
av oldtimersmc
DP sitter baktill på topplocket (en fyrkantig manick med en elkontakt i ena sidan och 2 tryckrör undertill som går ner till katen) finns många tempgivare. kylvätsketempgivaren sitter i termostathuset. luftflödes/insugstempgivaren sitter i insugröret, hmmm har du "öppet" luftfilter? isf släng skiten, ställer bara till med besvär.
Bränsletempgiv sitter under plashuven (bara att rycka rätt upp) över motorn, i övre/främre kanten av högtryckspumpen.
Viken av dessa so ställer till det vet jag inte
av oldtimersmc
RWD skrev:Det var en tempgivare. Inget sot i partikelfiltret :D .
vilken av dem?
Användarvisningsbild
av RWD
Jag uppfattade det som det var en av de som satt i närheten av partikelfiltret och mäter avgastemperaturen då antar jag.
Sitter väl temp och tryckgivare både före och efter DPF. Den visade alldeles för hög temp vilket störde motorstyrningen och tydligen även turbons laddning.
Partikelfiltret var i princip helt rent.
av oldtimersmc
RWD skrev:Jag uppfattade det som det var en av de som satt i närheten av partikelfiltret och mäter avgastemperaturen då antar jag.
Sitter väl temp och tryckgivare både före och efter DPF. Den visade alldeles för hög temp vilket störde motorstyrningen och tydligen även turbons laddning.

Skulle inte tro det så in i helvete varmt där och där sitter bara DP rören ( difftrycksmätare) så det var antagligen kylvätsketempen eller luft temp som var kass
Användarvisningsbild
av RWD
oldtimersmc skrev:
RWD skrev:Jag uppfattade det som det var en av de som satt i närheten av partikelfiltret och mäter avgastemperaturen då antar jag.

Skulle inte tro det så in i helvete varmt där och där sitter bara DP rören ( difftrycksmätare) så det var antagligen kylvätsketempen eller luft temp som var kass
Ska ringa och kolla med meken, han hade gått hem när jag hämtade bilen. Stod byte (temp) givare partikelfilter på specen.
av oldtimersmc
Ok. Fråga isf var (om han vidhåller) givaren sitter i sinnevärlden...
Användarvisningsbild
av RWD
oldtimersmc skrev:Ok. Fråga isf var (om han vidhåller) givaren sitter i sinnevärlden...
Svar från verkstan:

"Det var fel på en temperaturgivare som sitter och mäter temperaturen på avgaserna i partikelfiltret.
Den givaren som satt i din bil, visade en temperatur på: 1001,96 grader
Det sitter en givare i katalysatorn ( ca 10 cm före ) som också mäter avgastemperaturen, den visade 53 grader.

Efter bytet av tempgivare, visade båda givarna samma temperatur."

Varför tror du inte att det finns tempgivare som fungerar i så höga temperaturer?
av oldtimersmc
För att jag jobbar med sådana ( vi mäter temp på upp till 1300c) och tillförlitligheten är inte speciellt hög då talar jag om riktigt dyra grejer inte några pt100.
Har för mig att det sitter en sådan funktion i lambdasonden men 1001,96c my ass.
Well fixat.

ps 53 eller 1001.96?

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]