Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

III skrev:Vridmomentet på den svagare sjunker efter 4000 rpm vilket det inte gör på den starkare, där bibehålls maxvridet till 5000 rpm vilket gör att vridmomentet ökat relativt den svagare motorn och därmed maxeffekten. Ökad körbarhet om den varvas. Kör du aldrig på varvtal över 4000 rpm märker du ingen skillnad.
Effekten förlängs till 5k rpm. Den ökas inte.
iigloo skrev: Vridmomentet är desamma genom hela registret. Det är hk som är strypta över 4000rpm.

Styrk gärna detta med fakta, exempelvis genom att länka till en effekt/momentkurva eller liknande. Jag tror det blir svårt...

En härledning till definitionen av mekanisk effekt går också bra för det sista påståendet (Effekt i Watt = Vridmoment i Nm * vinkelhastigheten i radianer per sekund).
iigloo skrev: Effekten förlängs till 5k rpm. Den ökas inte.
Kan du utveckla tankegången lite?
Enligt min ÅF ska en Black R vara regbesiktad eftersom de som säljs med Polestar som std. Det verkar som många ÅF missar det. Ingen nackdel att det är så eftersom specifikationen redan skvallrar om effektoptimeringen. Övriga modeller är det tillval och då verkar inte ÅF bry sig. Däremot stämmer det med reglerna nämnda tidigare om förändring som påverkar regbeviset.
iigloo skrev:
http://www.polestar.com/se/product/v60- ... gear-2011/
I grafen du länkade till kan du se att verkligheten stämmer överens med vad jag beskrev tidigare. Alltså att momentlinjen är upphöjd hela vägen från 4000 rpm till 6000 rpm, vilket resulterar i en höjd toppeffekt vid 5700 rpm.
Nicco skrev:Du kan se utifrån den fakta du har presenterat att maxvridet (240 Nm) efter uppdateringen finns tillgängligt upp till 5000 rpm jämfört med upp till 4000 rpm tidigare. Därmed har vridet defacto ökat mellan 4000 och 5000 rpm. Just i punkten 5700 rpm har vridet också ökat eftersom toppeffekten blivit högre. Före uppdateringen var vridet 184,3 Nm vid 5700 rpm (110 kW) och efter blir vridet 221,16 Nm vid 5700 rpm (132 kW).
Nicco skrev:
iigloo skrev:
http://www.polestar.com/se/product/v60- ... gear-2011/
I grafen du länkade till kan du se att verkligheten stämmer överens med vad jag beskrev tidigare. Alltså att momentlinjen är upphöjd hela vägen från 4000 rpm till 6000 rpm, vilket resulterar i en höjd toppeffekt vid 5700 rpm.
Nicco skrev:Du kan se utifrån den fakta du har presenterat att maxvridet (240 Nm) efter uppdateringen finns tillgängligt upp till 5000 rpm jämfört med upp till 4000 rpm tidigare. Därmed har vridet defacto ökat mellan 4000 och 5000 rpm. Just i punkten 5700 rpm har vridet också ökat eftersom toppeffekten blivit högre. Före uppdateringen var vridet 184,3 Nm vid 5700 rpm (110 kW) och efter blir vridet 221,16 Nm vid 5700 rpm (132 kW).
Momentet är bibehållet, inte höjt. Det går aldrig över ursprungsvärdet.
iigloo skrev:
Det låter som att du syftar på maxmomentet som motorn kan leverera?
Det maximala vridmomentet sett över hela varvtalsregistret (240 Nm) har inte ökat mot tidigare medan varvtalsområdet där 240 Nm kan uppnås har blivit större (1600-5000 rpm mot 1600-4000 rpm tidigare). Detta är en effekt av att man har höjt momentlinjen över 4000 rpm.

I samtliga varvtalspunkter över 4000 rpm är det dock ett faktum att momentet har ökat mot vad som kunde levereras innan uppdateringen i respektive varvtalspunkt, även om vridmomentet i dessa punkter inte överstiger det maximala vridmomentet på 240 Nm. Det är ju precis vad grafen hos polestar visar.
iigloo skrev:Effekten förlängs till 5k rpm. Den ökas inte.
I ditt eget exempel ökar den maximala effekten från 150 till 180 hkr.
Det är det maximala vridmomentet som förlängs, vilket gör att effekten ökar vid alla varvtal över 4000 rpm.

Detta exempel är typiskt för en motor som strypts och sedan "avstrypts" av Polestar.
Motsvarande diagram för min bil ser ganska annorlunda ut, med en markerad puckel mitt i varvtalsområdet:
http://www.polestar.com/se/product/v60- ... atic-2012/
Nicco skrev:
iigloo skrev:
Det låter som att du syftar på maxmomentet som motorn kan leverera?
Det maximala vridmomentet sett över hela varvtalsregistret (240 Nm) har inte ökat mot tidigare medan varvtalsområdet där 240 Nm kan uppnås har blivit större (1600-5000 rpm mot 1600-4000 rpm tidigare). Detta är en effekt av att man har höjt momentlinjen över 4000 rpm.

I samtliga varvtalspunkter över 4000 rpm är det dock ett faktum att momentet har ökat mot vad som kunde levereras innan uppdateringen i respektive varvtalspunkt, även om vridmomentet i dessa punkter inte överstiger det maximala vridmomentet på 240 Nm. Det är ju precis vad grafen hos polestar visar.
Absolut! Det var det jag syftade på. Max vridmoment höjs inte sen att det förskjuts, det är en annan sak.
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]