EnKatta skrev:Sambon gick för nära en utstickande kvist med bilen, nu sitter en tjusig repa längs hela sidan. Den verkar inte djup, dessbättre, men jag är verkligen en nybörjare när det gäller att åtgärda, vad ska göras och hur omständigt är det!? Vad får man betala för en utvändig rekond om man vill ta den enkla vägen? Finns några risker med att vänta någon månad eller är det bara kosmetiskt sålänge det inte sitter djupt?
Hej, om du blöter repan "försvinner" den då?
Om den gör det så åk till mekonomen och köp en flaska ploermedel (grövre med hög avverkningsgrad) och en applikatorsvamp alternativt en polertrissa och sedan kan du nog få bort den i princip helt och hållet men bered dig på att "tokgnugga" :)
Åka till en rekord kan lätt sluta på någon tusenlapp tyvärr.
Vill du göra det riktigt enkelt så köper du biltemas eller julas oscillerande dubbeltriss maskin så slipper du gnugga för hand, fördelen med dessa är att du helt enkelt inte kan bränna lacken. Har för mig att dom kostar typ 400kr, jag använder en sådan själv och brukar polera bilen en gång per år och denna maskin tar bort alla tvättrepor och lite grövre repor och är betydligt bekvämare att använda istället för att handjaga.