Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wille100
Hej. Jag har varit och köpt en Volvo s60 2.5T Awd av en bilhandlare för 4 dagar sedan. När jag var ute och provkörde den så verkade allt perfekt. Nån dag efter köpet så började bromslampan att lysa samt att det står "Låg bromsvätskenivå Service snarast!". Jag undrar då om bilhandlaren kan stå för det probelemet när han endast gav 1 månads Trafiksäkerhets garanti.
Användarvisningsbild
av milktrucker
som privatperson omfattas du av konsumentköplagen, dvs du har alltid ett års garanti. Men det gäller inte slitagedelar.
av Kena
Normalt så fyller man ju bara på om lampan tänds och letar efter ev. läckage eller utslitna bromsbelägg. Det är väl i stort sett det enda som tänder lampan. Är det läckage så är det ju garantiärende även så utslitna bromsbelägg om det inte uttryckligen står i varudeklarationen till bilen att de är utslitna. Kolla i sista besiktningsprotokollet om det står något om utslitna belägg innan du kontaktar den som sålt bilen till dej så har du lite kött på benen. Jag gissar att säljaren bara kommer fylla på vätska så jag rekommenderar att du kollar själv i vilket skick beläggen är.
av Wille100
Kena skrev:Normalt så fyller man ju bara på om lampan tänds och letar efter ev. läckage eller utslitna bromsbelägg. Det är väl i stort sett det enda som tänder lampan. Är det läckage så är det ju garantiärende även så utslitna bromsbelägg om det inte uttryckligen står i varudeklarationen till bilen att de är utslitna. Kolla i sista besiktningsprotokollet om det står något om utslitna belägg innan du kontaktar den som sålt bilen till dej så har du lite kött på benen. Jag gissar att säljaren bara kommer fylla på vätska så jag rekommenderar att du kollar själv i vilket skick beläggen är.
Jag ska kika hur beläggen ser ut!
Kablar till tändspol

Jag köpte nya kontakter på Amazon, de h[…]

Mmm, börjar bli dags att beställa nya. F[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Tack för svar! Något special verktyg? N[…]

Kupefläkt vandrar V70 2013

V70 d4 AWD my13 Kupefläkten har på sis[…]