Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FreddanNo1
Hej.
Ny här och nybliven Volvo 850 ägare.
Har läst in mig på detta forum noga innan bilköpet och lärt mig massor, bilen blev bra.

Några skriver att vissa 850 har "rå gång". Vad menas med rå gång? Någon som vet det?

Är själv skogsägare och en rågång är gränsen mellan två fastigheter, om man har röjt mer sly längs gränsen för att den skall vara tydlig.
av *pettson*
Rå gång, inte.. rågång.. på en motor innefattar att den går alldeles perfekt, men du kan känna och höra hur motorn jobbar, även på tomgång. Vitblockarna har mycket god balans, men du kan ändå höra den vilja jobba hela tiden, just att det är 5cylindrar gör ljudet lite speciellt. Nu har inte alla vitblockare samma gång. En 10v 140hk har inte samma uppförande som t.ex en T5:a, ju vassare den är, ju råare blir gången.
En 1992 års 850 GLT har inte samma uppförande som en 96års GLT. En GLT 92 har vassare kamaxlar med mera lyft och dessutom ett variabelt insug. Den *råa gången* fick faktiskt en del kunder att vänta ett år och köpa 1993 års SE modell på 140hk istället då den gick mjukare.
Rå gång är alltså att en motor går hårt och kraftfullt i sin gång.
Enklaste snabbaste jämförelsen är att ta två 1100 kubiks motorcyklar. En sporthoj, en touringhoj. Den ena är lite burdus, du hör hur den vill jobba, och den andra är sidenlen i gången. Skillnaden brukar dels vara att man tar ut mer effekt, och dels att dom två ska jobba i helt olika varvtalsregister.
Ingen av dom går dåligt egentligen, eftersom dom två är avsedda för två olika saker.
av Kena
Rågång eller rå gång, alltså det är ju sånt här som livar upp forumet. Mer sånt :-/]
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är ju svårt att beskriva ljud(tycker jag), men det är iaf inget som är 'fel'.
Dom har helt enkelt en "rå" karaktär, ett speciellt ljud som låter "rått"... Det är väl lite "rally" ljud i dom i dom högre registren.

Bästa sättet att beskriva dom är väl egentligen med 2 videoklipp.
Här är en T5a:

Här är en gammal hederlig rödblockare(4cyl):

Och här är en gammal T6a:

Och till sist här är en T4a:

Samtliga är ju skapligt vässade, men det framhäver ju bara det naturliga ljudet ytterligare. Som du bör höra har 5an ett rejält vassare "råare" ljud än 4 resp. 6 cylindriga.
Och 5an har ju lätt det goaste ljudet :-)-)

Men, som även pettson sa, hur motorn låter varier beroende på årsmodell, turbo eller inte turbo, antal ventiler, och även skick på motorn. Så ta inte ovanstående filmer som "så SKA det låta" ;)
av FreddanNo1
Tror jag förstår. Det hela är lite subjektivt beroende på vem som tycker.
Men en motor kan ha en silkeslen gång också och ändå ha fantastiskt många hästar eller vrid. Som tex en kompis till mig som hade en importerad Chevy Impala-95:a. En urstark V8 med massor av hästar och den lät som en vanlig japansk bil. Tror att ljudet skräddarsys på fabriken. Bara för att en motor har ett "rått" ljud behöver det egentligen inte betyda någonting för prestandan. Men många tror nog att ljud och prestanda hör ihop.
av *pettson*
Jag sätter 1000kr på att ljud och prestanda hör ihop.
Men jag lyssnar inte efter hur avgasljudet låter i röret. Det är ju nånting som du själv kan bestämma. Avgasljud finns inte för mej på så sätt. Det är motorn jag lyssnar på. Hur orolig den är, hur responsen är osv. Det är svårt att förklara.
Har sysslat med att meka bilat i 20år+ och är definitivt miljöskadad. Så fort nån intressant bil dyker upp så maler hjärnan om hur motorgången är, hur responsen är. Tickar den, knackar den, luktar den.. ja.. allt sker helt omedvetet alltså.
Såpass miljöskadad att jag i en ambulanstransport till akuten halvt medvetslös upplyste ambulansmännen om att bägge bakhjulslagren gjort sitt. Att vi kan vara glada över att komma till akuten alls. Jag har minnesfragment om det tillfället, men flickvännen glömmer det aldrig.. 2 dar efter stod den ambulansen på en lokal verkstad för byte av just bakhjulslager. :-)-)
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Hade en Mazda 6 2004 med 140hk den lät som att den hade många fler pållar.
av *pettson*
Baserat på? Vad gjorde att den lät så?
av FreddanNo1
Var på BMW idag. En billös kamrat skulle titta på en beg BMW 535i bensin. Den bilen var snabbare och har nästan dubbelt så många hästar som andra bilar. Den hade rullat 16000 mil på tre år. Motorn spann som en katt och motorn var mycket tyst. Enligt honom görs varje bilmodell med ett unikt ljud.
jag tyckte annars att bilen var stötig och sätena obekväma samt svårkörd k stsn. men visst den gick som ett skott på motorvägen.

Har inte jobbat med styrvinkelsensorn men den m&ar[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]

Råd vid motortvätt

tvätta på bara.