...

Moderator: Moderatorer

av nj22ah
....men jag måste bara få lufta....blir så irrrrrrrrrrriiiiiiterad på vissa.

Tänk er, liten stad i mellansverige...en rondell dyker upp...ganska liten rondell. Fullt me bilar...en som kör något märke som inte jag skulle vilja köra. OK jag vet att det inte kommer låta så illa som jag försöker framhäva det...men han blinkade inte...o eftersom jag blev så irriterad på honom så tappa ja nästan fokus på resten av trafiken o höll nästan på att få in en ful saab i min bil.

Jag klara mig iaf...men direkt efter den rondellen dyker en rondell till upp o han vägra blinka även där men där va det så jäkla mkt trafik så ja la i friläge, upp me handbromsen o skulle kuta fram till han...men då slira han därifrån...tur att ja hade tjejen som lugna ner mej...

VA FAN alla gör fel o glömmer blinka men när han titta åt mig så där bryskt som att det va jag som gjorde fel som gestikulera åt honom då flippa jag...

Var hände detta?
Utanför polisstationen!

Det bästa: jag fick hans hjärta att slå i 200
Det värsta: han kommer fortsätta ignorera blinkersen

Tack för att jag fick lufta min irritation och vill säga att när JAG glömmer blinka så visar jag ett "förlåt" med handen, eller blinkers eller vad som helst.

Nu till vanligt enkelt fantastiskt volvoforum...
"Va göööööör du där egentligen hela dagarna" /Min tjej om att jag e på volvoforumet så mkt haha
Användarvisningsbild
av Loner
Visst lufta dig du, men gör det i rätt forum..

/L
Användarvisningsbild
av CarMan
hur länge har su haft körkort? jag åker dakligen i lite rondeller & jag kan säga att det är sälan folk blinkar. tänk om jag skulle bli upprörd varje gång nån inte blinka, då hade jag dött av nått för länge sen
av matzen10
Och jag träffar nästan bara på "blinkare"... Fast dom blinkar inte enbar när de ska lämna cirkulationsplatsen utan hela tiden!
av anp
...och här blinkar hälften Vänster då de kör in i cirkulationen, och inte alls då de lämnar den. Vad var då nyttan av signalerandet?
Den andra hälften blinkar inte alls, och 95% har ingen aning om vad högerregeln är.

Egentligen har jag god lust att slå på varningsblinkers nästa gång jag ser en bakomvarande blinka Vänster vid infart i en cirkulation...
Användarvisningsbild
av Brainy
anp skrev:...och här blinkar hälften Vänster då de kör in i cirkulationen, och inte alls då de lämnar den. Vad var då nyttan av signalerandet?
Den andra hälften blinkar inte alls, och 95% har ingen aning om vad högerregeln är.

Egentligen har jag god lust att slå på varningsblinkers nästa gång jag ser en bakomvarande blinka Vänster vid infart i en cirkulation...
Jag tycker det är kanon när bilar blinkar vänster vid infart om de ska vänster. Sen ska de självklart även blinka höger när de ska ut men det är ju en annan femma.

Högerregel i en rondell?

mvh
Anders
av anp
Brainded skrev:
anp skrev:...och här blinkar hälften Vänster då de kör in i cirkulationen, och inte alls då de lämnar den. Vad var då nyttan av signalerandet?

Jag tycker det är kanon när bilar blinkar vänster vid infart om de ska vänster. Sen ska de självklart även blinka höger när de ska ut men det är ju en annan femma.

Högerregel i en rondell?

mvh
Anders
Befinner du dig i/på rondellen så bör du nog iaktta högerregeln innan du kör ned från rondellen, in i cirkulationen...
Min kommentar avsåg mest högerregeln som sådan i vanliga T/+ korsningar appropå irritationsmoment i trafiken.
Användarvisningsbild
av Loner
anp skrev: Egentligen har jag god lust att slå på varningsblinkers nästa gång jag ser en bakomvarande blinka Vänster vid infart i en cirkulation...
Då får du blinka på mig hela tiden då.. Jag är "gammal" och fick lära mig att rondell (cirkulationsplats) är som en 4-vägs korsning, skall jag vänster, blinkar jag vänster, skall jag höger blinkar jag höger..

Och iom att jag blinkar vänster visar jag attjag INTE tänker svänga ut, för då blinkar jag höger! Men det finns en massa _idioter_ som blinkar vänster när dom svänger ur rodellen, dom borde bli av med kortet direkt!

/L
Användarvisningsbild
av frilins
Det är en självklarhet att om man ska till vänster blinkar man vänster vare sig det är en rondell eller ej. Och sedan höger när man lämnar rondellen.

Om jag har en bil framför mig så vill jag gärna veta vart han ska och inte behöva gissa mig till det.

Den idiot som bestämt att man inte ska blinka och visa vart man ska när man kör in i rondellen skulle jag personligen vilja sparka därbak med spikskor!!!
av anp
frilins skrev:Det är en självklarhet att om man ska till vänster blinkar man vänster vare sig det är en rondell eller ej. Och sedan höger när man lämnar rondellen.

Om jag har en bil framför mig så vill jag gärna veta vart han ska och inte behöva gissa mig till det.

Den idiot som bestämt att man inte ska blinka och visa vart man ska när man kör in i rondellen skulle jag personligen vilja sparka därbak med spikskor!!!
Självklart skall man blinka Vänster om man skall svänga Vänster.
Men i en cirkulationsplats så kan du inte svänga Vänster då det inte är en korsning i den bemärkelsen.
Och blinkar inte fordonet framför/bakom dig då du befinner dig i eller i omedelbar närhet av en cirkulationsplats, ja då kan du vara säker på 2 saker. Antingen skall fordonet fortsätta i cirkulationen, eller så skiter denne i att ge tecken då denne ska lämna densamma.

Att blinka Vänster i en cirkulation anser jag bara vara otydligt om uttrycket får användas, då det dels skapar osäkerhet om vart fordonet tänker lämna cirkulationen om högerblinkning ej görs eller ges försent, samt att de förare som ej vet hur trafikreglerna av idag är skrivna luras att tro att en cirkulation är just en korsning där vänsterblinkning skall ges vid fortsatt färd åt just Vänster efter cirkulationen.

För att fortsätta på det temat så verkar många förare också tro att vid färd rakt fram behövs ej tecken ges.
Om det bygger på samma "okunskap" som vänsterblinkandet utan efterföljande högerblinkning låter jag vara osagt, men det ligger nära till hands att samma förklaring finns där att de ser cirkulationsplatsen som en vanlig korsning.

I en cirkulationsplats, hur kan det vara viktigt att veta vart bilen framför ska om man ligger bakom densamma?
( om cirkulationen är enfilig alt, att man kör i samma fil och avser fortsätta göra så ) Häftiga inbromsningar eller överraskande manövrar förkommer väl sällan vid utfart ur cirkulationsplatser, jämfört med sväng i en vanlig korsning?

Jag har större intresse av att veta vart fordon i cirkulationen tänker ta vägen då jag väntar på att köra in i den.
Och oavsett information ( signal/placering ) om fortsatt färdväg för fordon i cirkulationen, avvaktar jag att köra in i cirkulationen tills jag är helt säker på att jag vet vart fordon i cirkulationen tänker ta vägen.
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]