Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Var också extremt nöjd med min förra t4f powershift. Extremt bra drivlina, saknar speciellt det så gott som sömlösa växlandet. Och då har jag bytt till t5 vea automat, så det "borde vara bättre". Krypkörningen var väl sådär, men resten var grymt bra.
av CarlRo
Har en T4F med Powershif låda, jag gillar den inte, dels växlar den upp för snabbt, sedan vet den inte vilken växel den vill ha i lägre farter, så gången kan kännas lite svajig, för i "bakgrunden" byter lådan växel stup i kvarten. När jag bromsar in och sedan ska köra i väg, så kan det bli lite hackigt, precis som låda petar in en för låg växel. Om jag däremot gasar i väg upp till landsvägsfart, så går växlandet mjukt och smidigt, men i stan funkar det inte så bra. Jag gillade min gamla hederliga automatlåda bättre.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Ja, att den växlar ner tidigt är ett resultat av att motorn är på 1,6L och helst jobbar på generellt sett högre varv än exempelvis en t6. Ganska skönt imo, då slipper man segdragsvibrerandet med mera.
Någon här skrev att han hade problem att köra powershift, för att han körde den som en vanlig slirautomat. Det är nog bästa tipset, lära sej dubbelkopplingslådorna istället för att försöka köra som med momentomvandlarlåda.

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]