Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FRS05
Hej

Jag har köpt däck till man far men givetvis har bara 3 av däcken kommit. Så nu är min fråga om det är någon fara att köra med 2 nya däck och 2 slitna däck? Bilen i fråga är en XC90 04,05 eller 06:a, med fyrhjulsdrift. När jag kollar på de gamla däcken så är ju redan där 2 stycken som är mycket mer slitna än de andra 2. Det ät samma dimension på däcken men de ena däcken är goodyear och de andra nokian däck.
Gamla systemet på V70XC har momentrör som i sin tur består av lamellplattor som trycks ihop av olja om framaxeln och bakaxeln snurrar olika fort, vilket den kan göra med olika däckdimensioner.
Sedan 2003 är det en elektroniskt reglerad pump som trycksätter lameller. Detta system reagerar på flera olika faktorer och inte på om ena axeln snurrar fortare.
av FRS05
Så med andra ord ska det vara lugnt fram tills de två andra däcken kommer? Men finns det någon axel som är bäst att sätta de bra däcken på, fram eller bak?

Bara för att fråga igen, det fanns inte heller på 02 eller 03 årdmodell av XC90? Den dåliga viskodiffen.
Användarvisningsbild
av joel80
Bak.. man ska alltid sätta nya däck bak för att inte riskera att bilen överstyr vid t.ex kraftig inbromsning eller vattenplaning. (Släpper bakänden blir det ofta lite jobbigt, och antisladdsystemet fungerar bättre om man har bäst däck bak.)

Skojsigt Några tillbehör som skall p&[…]

Jag har ingen aning om sådana sensorproblem […]

Stefans 968

Fick hem plåtarna idag. IMG_1338.jpeg

Dåligt batteri?

Nu är det bytt.