Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Hjul med mycket fälg och lite däck blir stummare som enheter än hjul med mindre fälg och mer gummi. Det ger en mer "direkt koppling" mellan väg och bil, vilket jag antar är anledningen till att en del förare gillar den sortens setup. Nackdelarna är ju liksom omöjliga att komma ifrån... den mer direkta vägkontakten sprider sig till styrningen och till bilens rörelsemönster, plus att det ofta bli lite bullrigare (på svensk asfalt som är osedvanligt grov på många ställen jämfört med hur det är i andra länder). Beroende på var man mest kör och vad man gillar för åkupplevelse kan lågprofildäck vara mer eller mindre kul. Däckens förmåga att absorbera ojämnheter och göra åkandet mer "smooth" är ju sämre om det är låga, breda däck. Risken för fälgskador vid kontakt med trottoarkanter är nog lite högre, skulle jag tro.

Sammantaget tror jag det är den totala luftvolymen (mindre i lågprofildäck) och däckens bredd som påverkar åkupplevelsen mest; det blir stötigt och bullrigt med lite luft och det blir större krafter på hjulet/styrningen med breda däck (typ spårkänsligt...). Om fälgarna dessutom har fel offset blir det ännu mindre kul att ratta. Däremot misstänker jag att högfartsprecisionen är bättre med lågprofildäck, så för vissa blir det ju en prioriteringssituation.
Bredare däck bättre väghållning. ;)
snoddasD5 skrev:
simonhalmstad skrev:Bredare däck bättre väghållning. ;)
Va? bredare däck sämre kontakt med vägen?
Nu har jag inte formeln i huvuder men det går att räkna ut maximal användbar däckbredd till varje bil om man ser till väghållning.

En miata "kräver" smalare däck än en Audi rs5.

Glad i hågen skulle jag idag första g&a[…]

740 lambda

Du kan ganska enkelt kolla om lambdasonden fungera[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&[…]

Jag har ingen aning om sådana sensorproblem […]