Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallo, har sökt i detta utmärkta forum, men inte hittat.

Har en xc90-14, D5 awd. Sommarhjul 255/50R19, Vinter rullar på 17 tum (minns ej dimensioner, kanske 225/55), dubbfritt.

Bilen är bra mkt bekvämare med vinterhjulen.

Så leker med tanken att byta sommarhjulen. Kan gissa att skillnaden främst har med bredden o profilen och inte diametern att göra? - Fundra annars på att köra med 17" även på sommarhjul. Dock är ju generellt 19" fälgarna bra mkt snyggare än de flesta 17". Annars kan jag tycka att på XC90 större fälgar i en gubbes (i detta fall undertecknads..) ögon inte blir snyggare. (ngn brud(tant)magnet lär ju bilen ändå aldrig bli...)

Ngn som har erfarenhet eller tankar på att dra på, typ 225/60 (om det finns?) på 19". Man vill (måste) väl ha så att däcken såklart går utanför fälgkanten, men definitivt 235 torde göra det på 19" och trol även 225.
Jag kör 17" såväl vinter som sommar.Alla hjul på LM fälgar. Märker i stort ingen skillnad på vare sig
ljud eller annat konstigt. Sommardäck 235X65 17" Michelin HP Tour, samma på vinterhjulen fast Nordfrost 5.
Personligen tycker jag att XC90 skall ha max 17 " eljest har man köpt fel bil om man tycker 18-19-20 " är vettigt
på en SUV. Näääh dra mig baklänges på en kälke.
När jag ser en SUV eller XC70 med 40 profil då garvar jag.....som en bonde i högklackade skor i ladugården.....:-)
breda däck(vanligen lågprofil) har inga fördelar ö.h.t, dyra i inköp, stötiga, känsliga för kantstenar, högljudda och spåriga.
johnnype skrev:Kan du inte känna hur lyxigt det vore att åka lååångsamt med denna över ett fartgupp i centrum?

Bild
Skulle inte vara fel och ha denna, dock så skulle den stå i fingaraget och åkas lite på söndagar när det är
soligt ute och ingen grus på vägarna på sommaren, efter turen så putsar man upp den och polerar till och med
de kromade ventilhattarna som man skulle ha :D

Tur att det finns olika folk i världen annars skulle varenda bil se likadan ut

Skulle köra 17" max 18" på XC90 och sen spela lite med dimensionerna för att få ganska standard däck dimension
för att det är billigast samt för att få så mycket profil som det bara går dock max +5% skillnad från original
StefanN skrev:
milktrucker skrev:breda däck(vanligen lågprofil) har inga fördelar ö.h.t, dyra i inköp, stötiga, känsliga för kantstenar, högljudda och spåriga.
Låter som min 70 åriga farsa nu. :roll:
ja jo, men så är jag ganska konservativ av mig.
Det är iaf inge önskvärda egenskaper på en bil. De säljs enbart för att det finns en efterfrågan, vilken tyvärr verkar bli allt vanligare, även bland biltillverkare.
Vad är det egentligen som gör stora lågprofiler obekväma?
- inte att jag upplever min xc90 som stötig, utan bara "grov" på ngt vis i gång/styrning (typ) med sommarsulorna.

handlar det om bredden i cm, höjden i cm, eller profilen i %, total luftvolym, dvs bredd o höjd.. ngt annat?
Kablar till tändspol

Jag köpte nya kontakter på Amazon, de h[…]

Mmm, börjar bli dags att beställa nya. F[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Tack för svar! Något special verktyg? N[…]

Kupefläkt vandrar V70 2013

V70 d4 AWD my13 Kupefläkten har på sis[…]