Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

LazerHawke skrev:sen kör polestar bara med effekt kurvan inte något med vridkurvan! den bibehåller dom intakt det är ju vridet man vill komma åt när man ökar effekten.... hur många hästar är inte väsentligt i sammanhanget egentligen utan vridet för att bilen ska flytta på sig
Eftersom effekt är en produkt av vridmoment och varvtal borde momentkurvan behöva ändras för att uppnå högre effekt förutsatt att man inte flyttar fram varvstoppet så att man varva mer...

P = (N*md)/9550
Klart att vridet ökar, det är ju det som gör att effekten ökar. Vridkurvan får dessutom på en del motorer en helt annan karaktär (spetsigare och inte så platt) vilket gör bilen roligare. Vridet åkte upp med 80nm som mest på min XC60 när den fick i sig lite Polestar till middag:)
MartinS skrev:Klart att vridet ökar, det är ju det som gör att effekten ökar. Vridkurvan får dessutom på en del motorer en helt annan karaktär (spetsigare och inte så platt) vilket gör bilen roligare. Vridet åkte upp med 80nm som mest på min XC60 när den fick i sig lite Polestar till middag:)
Vridmomentet ökas inte på alla motorer.
iigloo skrev:
MartinS skrev:Klart att vridet ökar, det är ju det som gör att effekten ökar. Vridkurvan får dessutom på en del motorer en helt annan karaktär (spetsigare och inte så platt) vilket gör bilen roligare. Vridet åkte upp med 80nm som mest på min XC60 när den fick i sig lite Polestar till middag:)
Det lär det ju göra, kanske inte max vridet, men vridet ökar ju absolut på andra varvtal. Kan du ge ett exempel på en sådan motor/bil som du avser?
patnil68 skrev: Du får kontakta den verkstad/verkstadschef som gjorde det åt dig, det borde ha informationen om bilen och vad som är gjort, så att du kan få ett nytt intyg med nyare datum
Jag har bara ägt bilen en dryg månad. Volvo centralt ville/kunde inte tala om vilken åf som nysålde bilen.
Senast redigerad av 1 mikebike, redigerad totalt 0 gånger.
MartinS skrev:
iigloo skrev:
Det lär det ju göra, kanske inte max vridet, men vridet ökar ju absolut på andra varvtal. Kan du ge ett exempel på en sådan motor/bil som du avser?
Möjligen på sugmotorer?

Alla turbomotorer får ju ökad laddtryck vilket ger högre vridmoment och i slutänden högre effekt (vid alla varvtal där laddtrycket ökar).
Vad finns det för belägg för att intyget måste vara färskt? Låter ju helt osannolikt att man skulle kräva ett nyutfärdat intyg, det är ju oväsentligt när det är gjort, bara att det är gjort.
Jag besiktade bilen 8 månader efter att jag hämtat ut den och det var inga problem.
mikebike skrev:
Möjligen på sugmotorer?

Alla turbomotorer får ju ökad laddtryck vilket ger högre vridmoment och i slutänden högre effekt (vid alla varvtal där laddtrycket ökar).

Men alltså, var ska effekten komma ifrån om vridmomentet inte ökar? Effektberäkning är som jag tidigare nämnde P = (N*md)/9550, där effekten är en produkt av varvtal och moment dividerat med 9550. Förhållandet mellan varvtal, moment och effekt gäller oavsett om du överladdar eller ej och är heller inte beroende av vilket bränsle energin kommer från.
Senast redigerad av 1 Nicco, redigerad totalt 0 gånger.
Varför byta? XC60

Ska du ha den mer skålade stolen så &a[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]