Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av southnorrland
Begreppsförvirring just nu (för mig)
Ok - nu har jag fått ett par tänkbara alternativ:
1. Variabelt kamaxeldrev
2. VVTI-modulen
3. VVT-enhet
4. Någon sade även solenoid?

Ngon sade att variabelt kamdrev och vvt-enhet var samma sak? Say what?
Användarvisningsbild
av MartinS
southnorrland skrev:Begreppsförvirring just nu (för mig)
Ok - nu har jag fått ett par tänkbara alternativ:
1. Variabelt kamaxeldrev
2. VVTI-modulen
3. VVT-enhet
4. Någon sade även solenoid?

Ngon sade att variabelt kamdrev och vvt-enhet var samma sak? Say what?
Alla dom fyra alternativen är samma sak, nummer 4 finns även på startmotorn, men vvti-enheten innehåller också en solinoid, det är den som avses ovan.

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
jeg46 skrev:Endast nytt som gäller delar VVT drev packbox o lock på motsvarande sida 2000 kr , Bytte faktiskt förra året åt min dotter fick tips i Haynes boken om lite av varje men det är trångt i motorrummet
Kortfattat, hur gick du till väga? Räcker det att ta av kamremmen och kamdrevet på avaskammen. Måste man lyfta ventilkåpan också? Fungerar ventilkåpan som överfall på kamaxlarna? Är det något man bör va extra uppmärksam på eller är det bara "vanligt meckande"?
av southnorrland
Hej igen!
Tack för alla svar! Då verkar det som första inlägget inte var så fel ute ändå - eftersom det verkar vara samma sak, bara olika namn: vvi-vvt-kamaxeldrev etc...
Ska in till svartmekanikern imorgon och så ser vi väl vad hen vill ha för material samt jobb... och om det slutligen löser problemet. Lite bekymrad för just om det löser problemet för många verkar få tillbaka bekymren efter några tusen mil... either way, jättetack!
av jeg46
Du måste ställa in motorn som för kamremsbyte kanske ide att även köpa en kamrem Sen att låsa kammarna i motsatt sida som VVT drevet tillverka ett verktyg från ett vinkeljärn detta finns beskrivet i haynesboken täcklocket från insugskammen måste bort slå in en mejsel o bryt bort locket måste ersättas med ett nytt men kostar inte många kronor byt även tätningen när du plockar lös VVT drevet sitter med torx bult momentnyckel när du ska dra bulten till det nya drevet Motorfästet på den sidan där remmen sitter måste bort med en domkraft under motorn Ventilkåpan behöver du inte röra men vevaxelns remskiva fick i varje fall jag ta loss det är ju trångt minst sagt Var faktiskt första gången jag bytte kamrem o vvt drev på en bil med dubbla kamaxlar trots att jag närmar mig 70 år 3 skiftnycklar i haynesboken tag 2 dar på dig :D Hur ofta har du oljebytena o filter tror denna motor är speciellt noga med täta oljebyten o bra olja
Användarvisningsbild
av MartinS
Det låter inte allt för komplicerat, borde man kunna greja själv om/när det går sönder. Får väl slå till på en Haynesbok först kanske.

Menar du att täta oljebyten skulle minska risken att vvt enheten går sönder, har den någon kontakt alls med oljan, eller missförstår jag något? Jag kör 3000mil/år med min S40 och byter olja var 1000:e mil, kör uteslutande med Shell Helix Ultra.
av jeg46
Kan ju inte vara oljebytes intervaller i ditt fall då. Men solenoiden ställer om drevet med oljetryck. Jag plockade faktiskt isär det gamla drevet för en undersökning det ser ut som en hydraulpump invändigt med ett antal lameller som tätar mot kanten, med blotta ögat syntes inget fel!! Men detta drev är ju en svaghet på dessa bilar 00-04 Kopierade ett svar om vvt drevet - VVT betyder Variabla Ventil Tider. Det systemet ställer om inlopps kamaxeln i ditt fall. Ställer om ventiltiderna i olika lägen beroende på belastning och varvtal. Då kan man få en effektivare förbränning och en jämnare momentkurva på motorn.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har inget fel på min bil, det är trådskaparens bil det är fel på, jag var mest nyfiken. Kanske är det just pga det täta oljebytena som jag klarat mig från problem. Den har rullat 26kmil idag och inga motorproblem ännu.

Är det inte avgaskammen den sitter på?
av southnorrland
Nu har jag beställt och hämtat ett stycke kamaxeldrev för det roliga priset av 1800kr. Tog en kamrem då jag ändå var på "gång" och har hittat en som ska göra jobbet för ca 1500. Selenoid och olja/oljefilter redan bytt så nu HOPPAS jag att jag tar mig igenom besiktning utan felkoder (har just nu ingen motorlampa tänd men ett missljud (låter som en diesel) och en felkod som besiktningen inte gillar "kamaxellägestiminginställning för tidig".....

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]

Nu tar Volvos "eminenta mjukvarutekniker &q[…]