Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av gunne
Jag har en 960 från 96 med multilinkbakaxel.

För typ två år sen gick fästet till parkeringsbromsvajrarna ovanpå bakaxeln sönder. "Nyckelhålsfästet" till höger bromsvajer slets av helt. För att slippa riva halva bilen för att byta framvajern så svetsade jag ihop fästet med nån gammal rörstump. Sen pillade jag ihop det och allt funkade som det ska.

Nu skulle jag byta bromsarna bak för att det behövdes. Nya skivor, bromsbackar och belägg. Vid första försöket fick jag ihop det efter ett tag men om man spände vajern tillräckligt så låg det an på vänster men tog inte tillräckligt höger. Vajerhöljet till höger var rejält dåligt och sönderrostat så idag bytte jag båda vajrarna och trodde att det skulle bli kosher. Det blev det inte.

Trots nytt allt utom vajern fram till spaken så ligger den ändå an mer på vänster. Den kärvar lite också så att den håller kvar trots att man släppt spaken, men sen kan den lossna när man rullat en bit.

Så nu måste jag riva isär allt igen för femte gången. Någon som har tips på vad jag ska kolla? Förutom framvajern som jag helst vill undvika att byta...

Ska fästet som binder samman vajrarna vara fäst ovanpå bakaxeln på nåt sätt? Nu ligger den bara där och skramlar men det gjorde den ju även innan jag började byta bromsarna.
Så till lite bilder och mer konkreta frågor.

Det finns en liten bockad ståltråd som följde med bromsbackarna. Denna kan monteras på tre olika sätt, nämligen dessa:
2015-04-09 16.43.18 (Medium).jpg
2015-04-09 16.43.18 (Medium).jpg (81.8 KiB) Visad 865 gånger
2015-04-09 16.45.11 (Medium).jpg
2015-04-09 16.45.11 (Medium).jpg (91.25 KiB) Visad 863 gånger
2015-04-09 16.47.27 (Medium).jpg
2015-04-09 16.47.27 (Medium).jpg (82.31 KiB) Visad 859 gånger
Vid montering enligt bild 1 och 2 så syftar ju tråden bara till att hålla ihop backarna vid monteringen. Monteras det som bild 3 så håller den ju även i stora fjädern vilket verkar logiskt att den ska fylla något mer syfte än bara monteringshjälp.

Vad jag kan minnas från när jag först plockade isär det var att "hållaren" på ena sidan saknades helt och på andra sidan satt som i bild 2. Men jag har plockat isär och ihop allt så många gånger nu så man blir ju snurrig. Är det någon som VET hur det ska sitta?

Bonusbild på mitt ihopturkade vajerfäste:
2015-04-09 15.47.36 (Small).jpg
2015-04-09 15.47.36 (Small).jpg (86.35 KiB) Visad 870 gånger
Precis, det känns ju helt klart rätt.

Hur mycket ska man smörja expandern och med vad? Man vill ju inte få massa fett på bromsbackarna antar jag. Jag har kopparpasta, smörjfett och molybdelsulfidfett att tillgå för tillfället.

Edit: Rätt håll på expandern är med leden nedåt (bakåt) vad jag har förstått. Korrekt?
OK. Mina satt monterade åt andra hållet. Det var så de satt när jag plockade loss det. Jag har gjort rent dem hyffsat och vridit och vändit på dem en del utan att hitta någon pil, men jag letade heller inte efter någon.

Nu har jag vänt på expandrarna, smörjt in dem i alla leder och där de glider mot stål med kopparpasta och satt ihop allt. Fortfarande samma problem. :evil: Om jag justerar åt tillräckligt för att bilen inte ska rulla i en backe modell ganska brant garageuppfart så ligger bromsen an när man släpper spaken. Man måste också dra ordentligt hårt i kryckan när det är så spänt.

Hur mycket måste parkeringbromsen ta för att besiktningen ska godkänna det? Som det är nu så går det inte att putta bilen på plan mark men står man i en "ganska brant" backe så rullar den.
gunne skrev:Nu har jag vänt på expandrarna, smörjt in dem i alla leder och där de glider mot stål med kopparpasta och satt ihop allt. Fortfarande samma problem
Om man tittar på denna bilden så ser man att backarna inte ligger mot stoppet. Då måste man släppa justeringarna vid spaken (vet ej om det är samma på 960 som på dom äldre) så backarna ligger mot stoppet.
Bild
Detta var ju inte din bild så jag vet inte hur det ser ut på din bil. Armen i exentern där du fäster vajern syns inte på bilden, den ska synas när backarna ligger mot stoppet. Sedan får man justera på staget mellan backarna i andra änden så att man precis får på skivan. Sedan (efter att provkört handbromsen) justerar du vid spaken så den tar lagom högt. Detta med att justera staget mellan backarna har att göra med slitage på handbromstrummorna, leder, olika fabrikat på backar o.s.v. Det finns justeringar att köpa (sitter original på 140, 850 och tidiga 240), men sist jag justerade på min 740 klippte ja till smala remsor av mässingplåt (0,10mm tjock) och "virade runt" staget. När jag bytte backar och skivor för några år sedan svetsade i stagen och filade och provade in det så skivorna precis gick på. Då får du en "kanon" handbroms. Felet med svag handbroms är att armen där vajern är fäst i exentern går för långt ut (syns alltså inte som på bilden) och då blir det en sämre "hävarmseffekt" och svagare handbroms. Att handbromsen "ligger på" på en sida kan ha att göra med att du svetsade om fästet. De löser sig om du monterar och justerar som jag beskrivit.

Mvh
Lennart
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]