- tor 09 apr 2015, 15:35
#964545
Jag har en 960 från 96 med multilinkbakaxel.
För typ två år sen gick fästet till parkeringsbromsvajrarna ovanpå bakaxeln sönder. "Nyckelhålsfästet" till höger bromsvajer slets av helt. För att slippa riva halva bilen för att byta framvajern så svetsade jag ihop fästet med nån gammal rörstump. Sen pillade jag ihop det och allt funkade som det ska.
Nu skulle jag byta bromsarna bak för att det behövdes. Nya skivor, bromsbackar och belägg. Vid första försöket fick jag ihop det efter ett tag men om man spände vajern tillräckligt så låg det an på vänster men tog inte tillräckligt höger. Vajerhöljet till höger var rejält dåligt och sönderrostat så idag bytte jag båda vajrarna och trodde att det skulle bli kosher. Det blev det inte.
Trots nytt allt utom vajern fram till spaken så ligger den ändå an mer på vänster. Den kärvar lite också så att den håller kvar trots att man släppt spaken, men sen kan den lossna när man rullat en bit.
Så nu måste jag riva isär allt igen för femte gången. Någon som har tips på vad jag ska kolla? Förutom framvajern som jag helst vill undvika att byta...
Ska fästet som binder samman vajrarna vara fäst ovanpå bakaxeln på nåt sätt? Nu ligger den bara där och skramlar men det gjorde den ju även innan jag började byta bromsarna.
För typ två år sen gick fästet till parkeringsbromsvajrarna ovanpå bakaxeln sönder. "Nyckelhålsfästet" till höger bromsvajer slets av helt. För att slippa riva halva bilen för att byta framvajern så svetsade jag ihop fästet med nån gammal rörstump. Sen pillade jag ihop det och allt funkade som det ska.
Nu skulle jag byta bromsarna bak för att det behövdes. Nya skivor, bromsbackar och belägg. Vid första försöket fick jag ihop det efter ett tag men om man spände vajern tillräckligt så låg det an på vänster men tog inte tillräckligt höger. Vajerhöljet till höger var rejält dåligt och sönderrostat så idag bytte jag båda vajrarna och trodde att det skulle bli kosher. Det blev det inte.
Trots nytt allt utom vajern fram till spaken så ligger den ändå an mer på vänster. Den kärvar lite också så att den håller kvar trots att man släppt spaken, men sen kan den lossna när man rullat en bit.
Så nu måste jag riva isär allt igen för femte gången. Någon som har tips på vad jag ska kolla? Förutom framvajern som jag helst vill undvika att byta...
Ska fästet som binder samman vajrarna vara fäst ovanpå bakaxeln på nåt sätt? Nu ligger den bara där och skramlar men det gjorde den ju även innan jag började byta bromsarna.