Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av iaken
Har en Volvo S60 2.4T av 2002 år modell som nu har börjat strula. Naturligvis efter happydealet är över.

Hanbromsen är ruskigt svår att dra åt. Och släpper jag den och backar smäller som som bara den bak i bilen sedan gnisslar det som tusan från bromsarna bak. Använder inte handbromsen nu pga det. Dyrt att fixa?

När jag växlar under färd och tar upp kopplingen till dragläget hör jag ett irriterande klickljud från motorrummet. Glapp? eller något annat som säkert kostar irriterande mycket pengar?

Sedan undrar jag vad ett par original fjäderben till S60 går på då min höger fram tydligen har en spricka.

Tips uppskattas innan jag lämnar in bilen och får massiv ångest.

Bilen har rullat 8200 mil...
av ture tall
Hej!

Jag har precis samma modell, dock utan problem alls, numera.
Hade skit i en bältesspännare som resulterade i SRS-Aribag, service snarast felmeddelande.

Personligen skall jag göra en full M-test lagom innan min happydeal går ut. Om något är fel är det bara för Volvo att fixa enligt kontrakt.

Lycka till med dina bekymmer!
Användarvisningsbild
av greeeken
Lessen att säga det mannen men har du läst igenom vad happy deal täcker, inte värst mkt
Volvo är ett par lallare i denna fråga.
Dom 3 FÖRSTA månaderna täcker dom allt sen efter det så är det inte mkt som täcks.
Användarvisningsbild
av iaken
De har varit mycket vänliga. Jag har haft inne bilen för fjäderbens byte innan. Efter jag kört ca 300 mil fick jag dom bytta. Visst jag sladda runt lite i snön i vintras och det är det enda tillfälle jag kan tänka mig att en av dom fick en spricka. Men annars hade jag den inne 100 mil innan garantin gick ut då jag tyckte ventilerna tickade ovanlig högt. Inga problem det fixar dom och då fick jag i alla fall styrboxen uppgraderad. Sedan var det något mer jag inte minns.

Nu verkar det som om jag kan fixa dessa saker jag nämt hyffsat billigt. Hanbromsen och det går inte på så mycket. Sedan byter jag fjäderbenen fram och i samma veva slänger jag på ett par nya fjädrar så bilen åker ner 35mm. Lika bra :)

men jag måste fråga. Vad fasen går en 8000 mila service på på denna bilen egentligen. 7700 fick jag höra. Det är ju heeelt sjukt! Bilen har ju rullat 8200mil nu och jag har liksom inte haft tid att serva den och jag anser väl att det är dags nu :)

I love my friggin S60 even though it's fu**ing with me!
av Teemu
Betalade ca 7500 kr för 16 000mila servicen på våran V70 -01. Var förhoppningsvis kamremsbytet som gjorde att det drog iväg i pris. Får väl hoppas på en betydligt billigare service nästa gång. Och nu går ju kamremmen 16 000mil igen.
Användarvisningsbild
av hj
iaken skrev:men jag måste fråga. Vad fasen går en 8000 mila service på på denna bilen egentligen. 7700 fick jag höra. Det är ju heeelt sjukt! Bilen har ju rullat 8200mil nu och jag har liksom inte haft tid att serva den och jag anser väl att det är dags nu :)
Jag fick pris på 2800 kr för en 8000-milsservice på Upplands Motor i Märsta i måndags, det var inte en så stor service så den var billigare än "vanligt" enligt dem.
Användarvisningsbild
av greeeken
2800 skojar du ? bara?
Användarvisningsbild
av v70r awd 04
hj skrev:
iaken skrev:men jag måste fråga. Vad fasen går en 8000 mila service på på denna bilen egentligen. 7700 fick jag höra. Det är ju heeelt sjukt! Bilen har ju rullat 8200mil nu och jag har liksom inte haft tid att serva den och jag anser väl att det är dags nu :)
Jag fick pris på 2800 kr för en 8000-milsservice på Upplands Motor i Märsta i måndags, det var inte en så stor service så den var billigare än "vanligt" enligt dem.
8000mila service är inte stor kan nog stäma med 2800
där imot är 6000 dyr då bytter dom stift m.m.
Användarvisningsbild
av hj
greeeken skrev:2800 skojar du ? bara?
Nej, 2825 för att vara exakt om jag inte minns fel...som sagt en ganska liten service jämfört med 6000 mil.
Användarvisningsbild
av greeeken
gå till haga norra o fråga 4352 kr fick jag som svar
230fk går snålt

Ja då borde det ju vara LMM, den ska ju ha k[…]

Jag söker komplette spridarhållere for […]

Så var den här sagan slut efter ca 18 m[…]

Spolarmotor fram

Hur byter man spolarmotorn fram på s40 sedan[…]