Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Det är själva integrationen i resten av systemet som är finessen.
Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:Min RTI kan visa gällande hastighetsbegränsning, om den finns med på kartan, men inte bilens aktuella hastighet. Förmodligen vill Volvo undvika frågan om varför de två visar olika.
:-)-)

Bilen skall visa vilken hastighet den framförs i, det finns säkerhetsmarginaler och även viss kompensation för olika däckdimensioner, detta presenteras i DIM. Jag ser verkligen ingen anledning till att ha en digital siffra i RTI'n att titta på, som dessutom kan visa en annan hastighet än den i DIMen. Om nu ett par km/h felvisning är så himla viktig får man väl ha en lös gps att jämföra med, jag ser inte varför volvo skulle välja att visa två olika hastigheter i bilen.

/Den dumme
av mikebike
MartinS skrev:
apersson850 skrev:Min RTI kan visa gällande hastighetsbegränsning, om den finns med på kartan, men inte bilens aktuella hastighet. Förmodligen vill Volvo undvika frågan om varför de två visar olika.

Bilen skall visa vilken hastighet den framförs i, det finns säkerhetsmarginaler och även viss kompensation för olika däckdimensioner, detta presenteras i DIM. Jag ser verkligen ingen anledning till att ha en digital siffra i RTI'n att titta på, som dessutom kan visa en annan hastighet än den i DIMen. Om nu ett par km/h felvisning är så himla viktig får man väl ha en lös gps att jämföra med, jag ser inte varför volvo skulle välja att visa två olika hastigheter i bilen.

/Den dumme
Med dagens digitala teknik vore det en smal sak att med hjälp av GPS justera/kalibrera den analoga hastighetsmätaren så att den visar rätt.
Användarvisningsbild
av MartinS
mikebike skrev:
MartinS skrev:

/Den dumme
Med dagens digitala teknik vore det en smal sak att med hjälp av GPS justera/kalibrera den analoga hastighetsmätaren så att den visar rätt.
Absolut, men det är ju en helt annan fråga, något som ju vore ganska vettigt. Men att tycka det är kass att bilen inte visar två olika hastigheter på två olika platser i bilen, det är bara märkligt...
Användarvisningsbild
av leiwi

/Den dumme
Med dagens digitala teknik vore det en smal sak att med hjälp av GPS justera/kalibrera den analoga hastighetsmätaren så att den visar rätt.[/quote]

Absolut, men det är ju en helt annan fråga, något som ju vore ganska vettigt. Men att tycka det är kass att bilen inte visar två olika hastigheter på två olika platser i bilen, det är bara märkligt...[/quote]

Volvo tycker nog inte det är så dumt att visa två hastigheter heller , från MY 14 så visas hastighet både i den vanliga hastighetsmätare samt GPS hastigheten i 7 " skärmen :shock: :shock: :shock:
Användarvisningsbild
av MartinS
leiwi skrev: Volvo tycker nog inte det är så dumt att visa två hastigheter heller , från MY 14 så visas hastighet både i den vanliga hastighetsmätare samt GPS hastigheten i 7 " skärmen :shock: :shock: :shock:
Ok, då är det nog bara jag som tycker det verkar urbota korkat... Visar den 0 i tunnlar, eller tar den info från DIM då? Hur vet man då vilken man kan lita på, och när? :roll: :roll: :roll:
Användarvisningsbild
av Jahaja
Men då är det å andra sidan ett digitalt kombiinstrument istället för analoga hastighetsmätare?

Vad gäller för bilar utan GPS?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jahaja skrev:Men då är det å andra sidan ett digitalt kombiinstrument istället för analoga hastighetsmätare?
Det var länge sedan man jobbade med analoga insignaler (aka Wire).. Att det visas på en skärm i DIM eller en analog mätartavla spelar ingen roll, insignalen till DIM är den samma.
Användarvisningsbild
av apersson850
Exakt hur de gör nu vet jag inte, men på min 850 beräknades hastigheten baserat på ett medelvärde av pulsfrekvensen (48 pulser per hjulvarv) från de två framhjulen.

Hastigheten som beräknas av GPS blir mycket exakt, även om man inte vet så väldigt noga var man är någonstans.

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]