Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Idag åkte jag förbi Liljas bil i Kalmar. Det stod 4 inplastade XC90 utanför. Samma fälgar (med Pirelli 275/40/21) men olika färger exteriört och olika typer av stolar (och färger på dem). Bilen är klart maffigare live än på bild.
Användarvisningsbild
av GustavE
En sak till med nya XC90 är att innerbelysningen tyvärr är led. Det ger ett kallt ljus. Men lär gillas av många här på forumet som frivilligt byter sin innerbelysning till led.
En annan sak är att rattknapparna mer har känslan av en musknapp än, som tex på V70II, en dov känsla mer lik ett tangentbord.
Inga direkta saker som avgör ett bilköp, men ändå små försämringar. Bra dock att batteriet räcker längre med bilen avstängd och innerbelysningen på.
Användarvisningsbild
av bjornw
Du kan ställa färgen på LED belysningen. Om du väljer vit kan den antingen anpassas efter inställd temp i kupén - hög temp varmt sken, låg temp kallare sken - eller du kan manuellt ställa hur varmvit den ska vara.

Reagerade inte på att rattknapparna skulle vara sämre, gillar att de har fler funktioner än tidigare. Möjligen att symbolerna på dem inte var klockrena men det vänjer man sig nog vid.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Snyggaste interiörfärgen enligt mig. Kvalitetskänslan är helt sjuk!

Hoppa in i en Range Rover / RR Sport och sedan in i denna. Ingen nedsteg vad det gäller kvalitetskänsla.
IMG_0078_2.jpg
IMG_0078_2.jpg (716.89 KiB) Visad 764 gånger
IMG_0084_2.jpg
IMG_0084_2.jpg (938.54 KiB) Visad 743 gånger
IMG_0066_2.jpg
IMG_0066_2.jpg (861.95 KiB) Visad 734 gånger
IMG_0090_2.jpg
IMG_0090_2.jpg (1.19 MiB) Visad 737 gånger
av xc2015
Vad var det för färg på bilen? Skulle gärna se en med Magic blue och även en med bright silver (som jag som val för tillfället)
av MTH
Var och kollade på den på Bilia idag, en T6 Inscription i Onyx Black med Amber interiör.

Wow, vilken lyxkänsla när man sitter i framsätet. Snabbt och genomtänkt infotainment, fantastiska stolar, hysteriskt bra stereo speciellt i konserthus-läget(det satt ett USB-minne i med några sköna låtar) och genomgående hög kvalitetskänsla.

Satte mig i baksätet också. Baksidan på stolarna är i hård plast med en billig nätficka påklistrad, vilket nedköp! :cry:
Detta hör absolut inte hemma i en bil för nästan 1 miljon svenska kronor, varför inte en helt läderklädda stolar som en fin uppgradering från tidigare generationer som haft konstläder på baksidan? I övrigt var baksätet rymligt men avskalat med den vanliga halvdåliga sittvinkeln utan lårstöd som känns igen från förra XC90:n.

Sammantaget en mycket fin bil men baksätet skulle nog behöva ses över. Nya Excellence verkar råda bot men blir nog hysteriskt dyr här i Sverige.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag reagerade inte alls på det med baksidan av stolarna. Jag tycker att det ser snyggt ut med svart baksida. Jag kommer inte sitta och klämma där :wink:

Ser likadant ut på BMW X5 också t.ex, så någon anledning att det ser ut så finns det nog.

2015 X5 50i
Bild

T6 Inscription
IMG_0067_2.jpg
IMG_0067_2.jpg (621.45 KiB) Visad 701 gånger
av MTH
Det är väl jag som är överkänslig, tycker bara att det ser billigt ut. Noterar att det är likadant på Mercedes GL/ML men däremot får man läderbaksida på Cadillac Escalade, och V8 också! Vroooom :P

Har några mindre skador som spot repair kan […]

@Micce1980 , Den har precis rullat 122xx mil s&ar[…]

Brandsläckare i V90?

Har en liten korg/back bak i bagaget med pås[…]

Det finns ju dessutom R-design till andra motoralt[…]