Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Darrell
Hur tjocka spacerplattor vågar man använda med orginal pinnbult och mutter?
Användarvisningsbild
av lennarte
Om man tänker på "vanlig" hållfastighetsberäkning så ska muttern vara lika lång som diametern på skruven. D.v.s om diametern på skruven är 12mm ska muttern vara minst12mm hög. Sedan finns det andra regler för stålskruvar, fingängat och vilket åtdragningsmoment man ska ha. Huvudregeln är nog att hela muttern ska vara på. Har hu kupolmuttar, för du prova med en originalmutter först. Sedan tillkommer ett annat problem, när du flyttar ET-et utåt ökar belastningen på hjullager och drivaxlar med en hävstångs effekt. Har för mig Volvo godkänner en spårviddsökning på max 20mm av denna anledning.

Mvh
Lennart
av Darrell
lennarte skrev:Om man tänker på "vanlig" hållfastighetsberäkning så ska muttern vara lika lång som diametern på skruven. D.v.s om diametern på skruven är 12mm ska muttern vara minst12mm hög. Sedan finns det andra regler för stålskruvar, fingängat och vilket åtdragningsmoment man ska ha. Huvudregeln är nog att hela muttern ska vara på. Har hu kupolmuttar, för du prova med en originalmutter först. Sedan tillkommer ett annat problem, när du flyttar ET-et utåt ökar belastningen på hjullager och drivaxlar med en hävstångs effekt. Har för mig Volvo godkänner en spårviddsökning på max 20mm av denna anledning.

Mvh
Lennart
Ok! Jag har 3mm spacers på varje sida i fram nu, bara för att mina 225x45/17" fälgar annars tar i fjäderbenet. Då ska det väl egentligen inte göra nåt större extra slitage på dom detaljer du nämner, utan snarare bara utökat bredden på däck, men på mer eller mindre på samma distans emot fjäderbenet som utan spacer med orginalfälg?

Tack för svaret!
av Darrell
White skrev:Totala spårviddsökningen får vara 40mm då Volvo själv sålt/säljer 20mm spacerplattor.
Ok, men vid 20mm då följer det väl med ny bultcirkel på spacerplattorna? Jag menar med vanlig gänga och mutter, hur långt man vågar sätta dit spacerplatta. Men såklart, det kanske inte görs nån spacer som minskar av antalet gängor tillräckligt så att det blir för få varv kvar?

Stort tack för svar!
av Darrell
White skrev:Det följde med längre hjulbultar till spacerplattorna från Volvo.

Ok tack för svar!

Fick nya 5.0.5 via OTA. Ser ok ut, inga buggar &au[…]

Friskluftslang

Hej! Är det någon som har tips på[…]

Bensinpriser v2

Trump verkar ju ha fått uppdatera sin plan. […]

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]