Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rockyv70
Hej,

Jag har ett underligt dovt slående ljud från höger bak på min xc90.
Haft ljudet några år och blir galen på det.
Vid gupp eller för liknande smäller det till.

Någon som haft liknande problem?
Är lite för snål för att lämna in på felsökning.

Jag har tittat under och allt sitter fast som det ska.
Kan det vara fjädern som hamnat snett?
Kan det vara dämparen i sig som smäller (auto nivåreg)
Är det svårt att byta fjäder på xc90?
Jag har gjort det på min s70, men där sitter ingen drivaxel.

Alla tips mottages tacksamt.
kollat fjädersätet?
när fjäderbenet trycks ihop eller sträcks ut kommer knarrningar, eventuellt bara en knarrning. Ljuder hörs oftast vid farthinder o när man ska upp eller ner från kantstenar.

du kan skruva loss fjäderbenet själv om du vet vad du gör. hjulinställningen sitter i skruvarna till fjäderbenet. Dessutom behöver du fjäderspännare.
ta fjäderbenet till en verkstad, de kan avgöra om sätesbyte är nödvändigt.
milktrucker skrev:när fjäderbenet trycks ihop eller sträcks ut kommer knarrningar, eventuellt bara en knarrning. Ljuder hörs oftast vid farthinder o när man ska upp eller ner från kantstenar.

du kan skruva loss fjäderbenet själv om du vet vad du gör. hjulinställningen sitter i skruvarna till fjäderbenet. Dessutom behöver du fjäderspännare.
ta fjäderbenet till en verkstad, de kan avgöra om sätesbyte är nödvändigt.
Ljudet kommer från höger bak. Där sitter väl fjäder och dämpare lösa, inte i något ben?
jaha det var bak......
snoddasD5 skrev:När nivådämparna pajar brukar dom börja smälla donkar ofta rätt bra när man kör sakta och i gupp då brukar det höras tydligt.
Usch då, de är dyra. De donkar rätt bra i gupp, men både när man kör långsamt och fort.
Kan man märka om de är dåliga på något sätt?
De byttes för ca 5000 mil sedan (innan jag ägde bilen)
Palla upp bakhjulen i luften ta tag i däcket och prova lyfta den uppåt om det går lätt och lyfta då är dämparen paj jämför med andra sidan då lättast och känna. Dämpare som är hela är väldigt tunga och lyfta mot en trasig sen brukar det synas är det olja runt dämparen då har den tryckt ut olja och är trasig.
Kablar till tändspol

Jag köpte nya kontakter på Amazon, de h[…]

Mmm, börjar bli dags att beställa nya. F[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Tack för svar! Något special verktyg? N[…]

Kupefläkt vandrar V70 2013

V70 d4 AWD my13 Kupefläkten har på sis[…]