Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er,
Har sökt lite och det verkar främst som att folk har problem med att bilen låser upp sig själv, på grund av låskistorna.

Jag har ett problem åt andra hållet, när man får upp bakluckan fullt, i ändläget, så låser sig bilen. Centrallåset aktiveras alltså och låser bilen, det har aldrig hänt att den låser upp sig, bara låser sig.

När vi tog över bilen förra sommaren så fungerade inte upplåsningen av bakluckan med centrallåset och det var också ett vanligt fel, en jordkabel som kan vara av, i vårt fall så hade man klippt kabeln någon gång bakåt i ägarledet. Vi satte ihop kabeln igen och frid och fröjd.

Nu för någon vecka sedan så har bilen fått detta felet, att den låser sig själv. Bara fick en tanke idag när vi stod på en parkering innan vi skulle åka iväg att, jag tar upp luckan fullt, bilen låste sig inte som tur var.. och så trycker jag lätt på kabelhärvan, då låser sig bilen!

Alltså förmodar jag att isoleringen på någon av kablarna eller möjligen flera i den kabelhärvan har skadats och kortsluter mot chassit eller varandra.

Så jag undrar nu;
- Känns detta igen?
- Har det hänt för någon av er?
- Finns det någon speciell kabel jag ska leta efter?

Vi ska plocka ner bakljusen när det blir lite varmare och renovera dem, så jag tänkte gå igenom kabelhärvan och se hur den mår samtidigt. Jag vet inte riktigt hur man når den då jag inte varit inne och rotat där, men jag förmodar att den kanske går bakom lyktorna till vänster rakt ner från gångjärnet?

Tack på förhand!
av *pettson*
Har tyvärr inget generellt om luckan mer än att du får ta bort kabelpiskan helt och lägga den på en bänk för genomgång. Det är enklare så.
Bakljusen däremot är inget att renovera. Du spenderar mer pengar på att slipa och ev klarlacka än du ger för en snygg omgång V70 bakljus som inte har dom där problemen. (Även en bortslösad dag eller två är pengar). Problemet i ljusen är plasten i sej, det blir inte riktigt bra hur man än gör.
Tack för svaret!

Jag försvarar inte renoveringen, men har ju sett flertal videos, foton på hur bra det kan bli. Om man sedan våtslipar i flera steg, primar och kör en 2k klarlack så ska det ju hålla många år framåt.

Givetvis skulle det vara roligt med ett par V70 bakljus istället, de är ju riktigt vackra, men de kostar ju dessvärre därefter också, även om det är begagnat. Direkt hos Volvo är ju helt och hållet förbjudet att köpa dem åtminstone ;) Då kan man nästan köpa en ny bil istället :D

**Edit**
Gick in på bildelsbasen och kollade, det var inte alltför dyrt ändå med V70 ljusen. Sist jag kollade, tror det var förra året så kostade vardera sida för 850 bakljusen 1200kr.. Det kändes lite väl overkill.. Har väl tänkt att det varit samma bakljus i båda modellerna också, men det är inga modifikationer som behövs för V70 ljusen i en 850? Eller är det bara att skruva ur gamla och skruva i nya?

Delen längst ner på undre delen av lyktorna, är det löstagbart eller måste man hitta rätt färg där?
Ah schysst! Jag har bara ett svagt minne av att man behövde göra det tidigare när man ändrade någon färg på lyktorna. Exempelvis från färgade till vita, men det kanske bara gäller när det är hela lyktorna som ändrar färg? Eller så kanske det inte gäller alls längre?

Vet inte riktigt hur jag ska göra med kabelhärvan, finns det något schema tillgängligt för vad som är inkopplat och var på den? Är utbildad elektriker, så just den "biten" är det väl inga problem med så, men minnet vart allt ska sitta och hur osv är det väldigt mycket mer fel på ;) Brukar inte hjälpa med att skriva upp heller, brukar vara lättare med schema dock.

Om det nu finns tillgängligt?
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS