Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En V70 D5 med 17" från fabrik bytte till 19" 235 utan att sätta dit något, funkar utmärkt
Det är lite jobb med att sätta dit/ta bort begränsare men som "Guru" säger bereonde på
vilken styrväxel du har följer det mera jobb, kanske inte jobb för dig men det kostar istälet
dannesk skrev:Jag har en V70 R-design my11 med 18" och med original utslagsbegränsare men jag upplever inte att svängradien är något problem. Det kan väl inte skilja speciellt mkt jämfört med en original V70?

Nä, det är det jag försöker få reda på hur stor skillnad vi pratar om.

11.2 är ju original på V70
Min Mondeo har 11.6m

kommer min Nya V70 med 18" från fabrik att ha bättre eller sämre än min nuvarande Mondeo?
ThunderAce skrev:En V70 D5 med 17" från fabrik bytte till 19" 235 utan att sätta dit något, funkar utmärkt
Hur bred var 19" fälgen? Är den inte mer än 8" blir hjulet inte så stort med 235 däck.
Att det kanske tar i vid fullt utslag när du får full infjädring (krävs i princip maxlastad bil för att lyckas med det) är ingen normal situation men det är en av anledningarna till att begränsaren ibland sitter där "från fabrik" fast det i praktiken inte behövs... Lagkrav och verkligheten är ofta inte samma sak.
Guru skrev:
ThunderAce skrev:En V70 D5 med 17" från fabrik bytte till 19" 235 utan att sätta dit något, funkar utmärkt
Hur bred var 19" fälgen? Är den inte mer än 8" blir hjulet inte så stort med 235 däck.
Att det kanske tar i vid fullt utslag när du får full infjädring (krävs i princip maxlastad bil för att lyckas med det) är ingen normal situation men det är en av anledningarna till att begränsaren ibland sitter där "från fabrik" fast det i praktiken inte behövs... Lagkrav och verkligheten är ofta inte samma sak.
Fälgen är 8" bred med ET43, original är den 7" bred med ET50, det är därför det funkar bra,
ThunderAce skrev:
Guru skrev:
Fälgen är 8" bred med ET43, original är den 7" bred med ET50, det är därför det funkar bra,
Har man koll på ET etc. så är det oftast inga problem då envelopen på hjulet inte ökat nämnvärt.
Problemet är när folk läst på internet att det funkar med 19"/20" på V70 utan begränsare och tror att det funkar med ALLA 19"/20" oavsett fälgbredd, ET eller däckfabrikat och i kombination med nerskruvade coilovers. (S)
Fast V70 D4 sport med 18" Titania är
8*18
ET55
235/40/18

dessutom sitter ju begränsarna på från början, känns inte så lockande att skruva bort dom ifall hjulet faktiskt tar i och förstör något, lär bli problem med garanti/försäkring då.

Ingen som sitter på uppgifter om hur mycket vändradien ändras?

pratar vi en meter extra?
11,5-12m har jag för mig V70 R-design har men anser detta inte som något problem då min gamla standard Passat hade typ 12m och har aldrig haft något problem med det oavsett vart jag parkerat.

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]