Moderator: Moderatorer
MartinS skrev:Om du tittar lite till vänster om RTI'n finns det två stora runda mätare, en av dom visar aktuell hastighet. Känns som det räcker eller missar jag något väsentligt?Den vanliga mätaren visar oftast en felaktig hastighet och man brukar anse att GPS-hastigheten är mer exakt. Ofta blir felvisningen större ju snabbare man kör.
MartinS skrev:Om du tittar lite till vänster om RTI'n finns det två stora runda mätare, en av dom visar aktuell hastighet. Känns som det räcker eller missar jag något väsentligt?Jag håller med!
Nicco skrev:MartinS skrev:Om du tittar lite till vänster om RTI'n finns det två stora runda mätare, en av dom visar aktuell hastighet. Känns som det räcker eller missar jag något väsentligt?Jag håller med!
Min mätare diffar cirka 2 km/h mot GPS i 120 (cirka 1,7%). Noggrannheten för mätning av hastighet på plan mark med GPS verkar vara runt 0,5% felvisning vid jämn hastighet (olika tillverkare uppger olika noggrannhet) och det kan dubblas för hastighet i höjdled. Så i realiteten när min hastighet är riktad uppåt eller neråt från horisontalplanet blir noggrannheten 0,5-1% felvisning med GPS. Det känns ju därmed inte som att hastighetsmätaren är helt offside.
Går det inte att kompensera för annan omkrets på hjulen?
mansen skrev:det är väll bara att beklaga att inte Volvo har hängt med i utvecklingen när det gäller RTI men man kanske inte kan begära allt när man betalar 2750:- för en uppgradering ELLER???????
Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]